לתרומות לחץ כאן

ברכת המזון על בורקסים / שיעור קביעות סעודה

שאלה:

בס"ד
שלום רב
כמה גרם בורקסים צריך לאכול כדי להתחייב בברכת המזון?
אם אדם מתכוון לאכול לארוחת בוקר 3 משולשי בורקס גבינה מה הוא צריך לברך?

תשובה:

על עצם הכמות של שיעור קביעות סעודה נחלקו הפוסקים מהו – יש אומרים שהשיעור הוא 200 -230 גרם ויש אומרים שהשיעור הנ”ל הוא דוקא אם שבע מאכילה זו אבל אם אינו שבע מאכילה כזו אינו נחשב קביעות סעודה, אמנם אם אכל שיעור של 345 גרם לכל הדעות זה נחשב לקביעות סעודה, ויש אומרים שהשיעור הוא כפי שרגילים לאכול בסעודה שלמה.

יש לציין שמנהג האשכנזים לשער תמיד את השיעורים הנ”ל בשיעור של נפח, כלומר נפח של 200 – 230 סמ”ק. כמו כן למנהג האשכנזים פחות יש משמעות לשיעור המדוייק ויותר מדובר בכמות שרגילים לאכול בארוחה, שזה הרבה יותר.

ולכן ירא שמים ראוי לו להחמיר ולא ליכנס לספק ברכות, ולכן לא יאכל יותר משיעור 200 – 230 גרם, אבל מי שאינו שבע משיעור זה ואוכל פחות משיעור של 345 גרם ומברך בורא מיני מזונות, יש לו על מי לסמוך.

חשוב לציין:

בורקס שעשוי מקמח וממולא בתפוח אדמה או בגבינה, מכיון שהם דברים שהדרך לאוכלם ביחד עם פת, יש אומרים שכשמשערים את שיעור הנפח או המשקל מצרפים גם את הנפח של התפוח אדמה, אמנם יש אומרים שמשערים רק את הנפח של הבצק ולא של התוספות, ולכן לכתחילה יש להחמיר ולשער גם את הנפח של התפוח אדמה, אבל מי שרוצה להקל ולשער רק את הנפח של הבצק יש לו על מי לסמוך.

ראה בכל הנ"ל שו"ע סי' קסח סעי' ו ומשנה ברורה שם.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. יש להוסיף שגם אם למעשה אכל שיעור ד' ביצים לא יברך ברכת המזון, וכן במח' אם השיעור הוא ג' ביצים או ד' ביצים, נראה שהכרעת המ"ב לקולא

  2. אשכנזים בפועל יברכו רק אם אכלו כשיעור אכילת בוקר או ערב אבל כמובן אסור לבוא לידי ספק זה, זה ספק חיוב ברכת המזון…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל