לתרומות לחץ כאן

לקבל כסף לא כשר

שאלה:

בס"ד
שלום לכבוד הרב
חבר שאל אותי שאלה שלא ידעתי מה לענות לו והיא מאוד מעניינת אותי הלכתית
אם יש אדם שנניח שאח של אשתו מעוניין לתת לו כסף כמתנה לקנות דברים (לא מעניין של עוני אלא פשוט לתת מתנה) והאדם שמקבל את הכסף יודע או חושד שהכסף הזה לא כל כך נקי שהוא הושג במרמה נניח מכירה של דברים לא חוקיים או גזל וכדומה האם מותר לו לקחת את הכסף ולהשתמש בו כי מצד אחד אם לא יקחו האדם יכול להיפגע שלא לוקחים ממנו אבל אולי מותר לקחת אבל לא להשתמש או שאולי אין בזה איסור להשתמש
תודה מראש לרב

תשובה:

שלום וברכה,

יש הבדל בין כסף שהגיע ממכירת דברים לא חוקיים או מכירת דברים אסורים, שמותר לפי הלכה לקבל ממנו את הכסף, כיון שהכסף עצמו הוא לא איסור, ולמרות שהתקבל בתמורה לדברים אסורים, הכסף עצמו לא אסור. אבל כסף שהוא גנוב אסור לקבל מהגנב, ודינו כחולק עם הגנב. או משום מחזק ידי עוברי עברה, וכשיש איסור לקבל כסף גנוב אין את ההיתר של אי נעימות.

בהצלחה. 

מקורות:

שולחן ערוך חושן משפט הלכות גזילה סימן שסט

סעיף א

 אסור לקנות דבר הגזול מהגזלן, ואסור לסעדו על שינויו כדי שיקנהו, שכל העושה דברים אלו וכיוצא בהם מחזיק ידי עוברי עבירה ועובר על ולפני עור לא תתן מכשול (ויקרא יט, יד). והלוקח ממנו מטלטלין, דינו כלוקח מהגנב, שנתבאר בסימן שנ"ו. 

סעיף ב

 אסור ליהנות בדבר הגזול, ואפילו לאחר יאוש, והוא שידע בודאי שדבר זה הוא הגזילה עצמה. 

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. בס"ד
    שלום כבוד הרב יש לי שאלת המשך
    אם במקרה של מכירת דברים אסורים כגון לדוגמא סמים שזהנפוץ לצערי שמוכרים שזה גם כביכול אולי פוגע באנשים שקונים את זה או כל מיני דברים מהסוגים האל אז מותר לקבל את הכסף? אבל האם מותר לאדם גם להשתמש בכסף

  2. אין איסורלקחת ממנו, זה לא מסייע לו בפשע. כמובן שאם זה תומך בו מורלית או חברתית וגורם לו שלא ימנע ממעשיו הרעים זה חשבון אחר.

  3. האם מותר לי לקחת מתנה שקנה חבר, ואני יודע שחלק מהכסף שלו הוא לוקח יותר ממה שמגיע לו? אני לא רוצה להעליבו, וניסיתי לדחות את המתנה בנימוס.

  4. מותר לך לקבל מהחבר את המתנה. כיון שהמתנה שקנה לא מחייב שקנה מהכסף הגזול והוא קנה בכסף הכשר שלו ולכן מותר לקבל ממנו את המתנה. וראה בשו"ע סימן שסט ס"ג שאם יש לו מעט ממון שלא גזול מותר לקנות ממנו.
    בהצלחה.

  5. כבוד הרב גם אם הלכתית מותר לקבל כסף שהורווח בש”ק, גם אם זה א”א לכנות את זה ”פסול”, אך עדיין, האם ניתן לכנות את זה כסף ”כשר”? האם זה לא בגדר ”הרחק מן התיעוב”? כאשר מזוזה לא כשרה היא פסולה, כאשר בשר לא כשר הוא טרף. יתכן שהכסף לא פסול אבל הוא ”טרייף”.

  6. מותר להשתמש בכסף זה, כמבואר בנתיבות סימן שמח גבי אדם שגזל כסף מגוי ועבר על איסור גזל, ומקדש אשה שחלו הקידושין כיון שמותר לאשה להשתמש בכסף. מוכח שמותר להשתמש בכסף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל