לתרומות לחץ כאן

חלוקת שותפות

שאלה:

שלום וברכה
רכשתי עם שותף דירה להשקעה לפני כ11 שנים והיא רשומה בטאבו על שמי בלבד, כעת שותפי מעוניין לממש את חלקו ע"י שנמכור את הדירה או שארכוש ממנו את חלקו, אני רוצה להמשיך ולהחזיק בדירה.
שאלתי:
1. האם אני חייב להיענות לבקשתו ולרכוש את חלקו (או למכור בכלל את הדירה)?
2. במידה ואני חייב לרכוש את חלקו, לפי מה ניתן לקבוע מה מחיר הדירה? 3. אם נמכור את הדירה נחוייב במס שבח, האם במדה ואני ארכוש את חלקו יהיה נכון לקזז 50% ממס השבח מחלקו בדירה? ואם כן אולי צריך לחשב גם את עלות "מס הרכישה" אותו הייתי אמור לשלם אילו הייתי רוכש דירה בסכום כזה?

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

השותף לא יכול להכריח אותך למכור את חלקך לאחר וכן לא יכול להכריח אותך לקנות את החלק שלו. לשותף יש זכות למכור את חלקו לאדם שלישי שיכנס להיות שותף איתך בדירה.

אם אתה תקנה את חלקו המחיר יהיה לפי ערך הדירה ביום שאתה קונה את החצי של השותף.

אם אתם מוכרים את הדירה לאדם שלישי יש לקזז את 50% מהמס שבח מחלקו כיון שהוא גם שותף וגם הוא צריך לשלם את המיסים שמוטלים בעת המכירה.

מס רכישה לא צריך לשלם אם בפועל אין את המס רכישה.

בהצלחה.

מקורות:

בדבר שיש בו כדי חלוקה לא ניתן לכפות על השני לקנות או למכור את חלקו אלא יכול לחלוק או למכור את חלקו לאחרים. בדבר שאין בו כדי חלוקה יכול לומר לשותף גוד או אגוד או למכור את חלקו לאחר כמבואר בשו"ע סימן קעא. אבל לעולם אין אפשרות לכפות על שותף שיקנה את חלק השותף, ולא לכפות עליו שימכור את חלקו לאחרים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל