לתרומות לחץ כאן

חשש גזל בחנייה וטעות הגוי

שאלה:

לכבוד הרב,
יש לי מספר שאלות הלכתיות במספר נושאים, אשמח לעזרה:
1.בחנייה פרטית בבניין משותף עליתי עם פועל לרכב לשם הצעת מחיר לתיקון משהו מסוים בדירה, בגלל אי הבנה הוא החנה את הרכב בחנייה פרטית אחרת ולא זאת השייכת לדירה, ולא תיקנתי אותו מחוסר נעימות כיוון שזה היה ממש לכמה דקות.
השאלה האם יש בדבר גזל או פגם אחר?
2.החזרתי פריט לבוש קטן מדי לחברה בחו"ל, החברה החזירה לי יותר מסכום כפול (עשרות דולרים) תיקנתי אותם ואמרו לי שזה מה שהמערכת ביצעה ואין לערער על כך ולכן הם לא ייקחו את ההפרש חזרה.
האם זה בגדר טעות הגוי, והאם צריך לעשות דבר כלשהו כדי לנסות להשיב להם את ההפרש בדרך עקיפה?
תודה

תשובה:

שלום וברכה,

1. מצידך אין כאן איסור גזל כיון שאין איסור גזל במה שאתה לא תיקנת אותו. גם מצידו יתכן וחנייה לכמה דקות כשאין הבעלים אמורים להגיע הוא דבר שלא מקפידים ומותר לכתחילה ויל"ע.

2. מלכתחילה לא היית צריך להודיע להם כידין טעות הגוי שמותרת. ומעבר לכך יתכן שאין זה טעות אלא פיצוי כדי לרצות את הלקוח. בכל מקרה אחרי שהודעת והם סירבו לקבל אתה לא צריך להחזיר כלל.

בהצלחה.

וראה בספר הלכה פסוקה הלכות שלוחין קפג ז אות א בהערה 1 ם שהביא דברי הרמב"ם בהלכות גזילה ואבידה פרק יא הלכה ד טעות גוי כאבידתו ומותרת ושלחן ערוך סימן שמח סעיף ב ברמ"א וביאור הגר"א ס"ק כג ומכוח זה כתב שם דין שולח שליח לקבל מעות מגוי וטעה הגוי בחשבון ונתן לו יותר כל התוספת לשליח ואינו חולק עם המשלח לפי שלא על ידי טעות המשלח התכשר אלא מחמת טעות ומה שהוסיף לו הגוי הוא דבר בפני עצמו. ועיין שם עוד במקור כל הדינים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל