לתרומות לחץ כאן

ברית מילה ע"י רופא יהודי שלא לשם מילה

שאלה:

רופא יהודי מהול קרוב משפחה שלנו,מל את בננו לפני שנה,הרופא אינו מחלל שבת בפרהסיה אבל אינו דתי.מל את בני לא לשם מצווה אלא לשם חוסר בושה בעתיד שיכנס לצבא וכן לאסתטיקה.
האם צריך הטפה או שהתינוק מהול?
לאחר שחזרתי בתשובה הראתי את התינוק למוהל מומחה ואמר לי שהברית הייתה בסדר,רק אציין שהברית הייתה ללא הרדמה.

תשובה:

שלם רב,

לגבי רופא גוי יש מחלוקת שו"ע ורמ"א כאשר הוא מל האם צריכים הטפת דם ברית. לדעת השו"ע יו"ד סי' רסד אין צורך הפטרה ולדעת הרמ"א צריכים הטפה. והוסיף הרמ"א שכך הוא הדין גם במומר לערלות שדינו כגוי. ועי' שו"ת אגרות משה יו"ד ח"ב סי' קכג. ראה שם בפתחי תשובה סק"ו שהביא מהשאגת אריה שהאריך להוכיח כשיטת השו"ע. ומ"מ במקרה שלכם לא מדובר במחלל שבת לכן לכל הדעות אין צורך להטיף דם ברית.

אמנם כפי שכתבתם השאלה היא לא רק לגבי המוהל אלא גם האם המילה נעשתה לשם מצווה או לא. למעשה יש נידון בפוסקים האם צריכים כוונה לשם מילה או לא, ראה שו"ת חתם סופר יו"ד סי' ש' ושו"ת חלקת יואב או"ח סי' לג. אולם המעיין שם בחתם סופר יראה שבתינוק יהודי הסתמא הוא לשם מילה. גם במקרה שלכם, הנטיה היא שזה לשם מילה. נכון שמה שבער לו זה לאו דווקא המצוה של המילה, אלא כדי שלא יסבול בעתיד. אולם זה רק המניע – כלומר, מדוע הוא החליט לעשות לו ברית. אבל לאחר שהחליט לעשות לו ברית, מן הסתם היה כמו בכל ברית מילה. לכן, למסקנה לא נראה שיש צורך לעשות לו הטפת דם ברית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל