לתרומות לחץ כאן

הגייה נכונה בפסוקי דזמרה

שאלה:

עד כמה הגייה נכונה של אות דגושה מעכבת?
נניח בפסוק האחרון שמסיים את מזמור "אשרי יושבי ביתך"- ואנחנו נברך י-ה מעתה ועד עולם הללוי-ה, שהמילה י-ה כוללת דגש באות ה"א במילים י-ה והללוי-ה?
עד כמה ההגייה הנכונה של הדגש מעכבת וצריך לחזור פעם נוספת על כל מזמור ה"אשרי" אם לא כלל בהגייתו את הדגש הזה כדי שיחשב לו שאמר את המזמור הזה? כלומר, לצאת ידי חובת אמירתו של המזמור הזה?

יש הבדל בין אשכנזים, ספרדים או תימנים בנושא הזה של הגייה נכונה ומעכבת מבחינה הלכתית וחזרה נוספת על המילים אם צריך?

תשובה:

לא מעכב בכלל, גם לא בקריאת שמע, ובטח לא באמירת התהילים, ובאופן כללי לפחות בני אשכנז בכלל אינם מדקדקים כל כך בהדגשות, ואפילו בחילופי האותיות א' ע' או כ' וח' וכדומה, ואתה הרי אשכנזי. ונניח היה צריך לחזור, למה כל המזמור?! האמת שכלל לא צריך לחזור, גם לא על אותה מילה.

ושוב כאמור, כדאי להתייעץ מקצועית אם זו הדרך הנכונה לטפל בבעיית ocd אני מצדד לא לחזור גם היה כן מעכב [אני חוזר שוב, כאן אינו מעכב בכלל, ולא נהגו לדקדק כלל].

בשורות טובות.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. התשובה שכתבתם כאן שאין זה מעכב בכלל זה גם כאשר הדגש באות הופך את המשמעות של המילה מזכר לנקבה אם יש בכלל דבר כזה? (או שבהבדל בין זכר לנקבה גם המילה/האותיות משתנות בהתאם ולא רק הדגש באות.)

  2. לוודא שהבנתי נכון מה שכתבתם:

    בפסוק האחרון שמסיים את מזמור "אשרי יושבי ביתך"- ואנחנו נברך י-ה מעתה ועד עולם הללוי-ה, שהצרוף "י-ה" כוללת דגש באות ה"א במילים "י-ה" ו"הללוי-ה"- למרות שלכאורה "י-ה" זה שם השם בעצמו- עדיין, במילים "י-ה" ו"הללוי-ה"- אפילו לכתחילה אין שום חיוב בכלל להדגיש את האות ה"א הדגושה באמירת המזמור בפסוקי דזימרא ואפילו אם היה כזה ה"א דגושה בשם השם בעצמו- בקריאת שמע או בתפילת שמונה עשרה- גם אין חיוב אפילו לכתחילה להדגיש זאת במיוחד לפי האשכנזים כי המודד הוא שגרת הלשון אצל רוב בני האדם- ולכן גם לספרדים שמקפידים יותר בהדגשות- זה לא מעכב בדיעבד בכלל.

    אשמח אם תכתבו לי:
    1. האם שאלתי באופן ברור ומובן?
    2. האם הבנתי נכון בכל מה שכתבתי כאן?

  3. אשמח מאד אם תוכלו לכתוב את תשובתכם לשאלתי האחרונה לגבי שם ה' במילים "יה" ו"הללויה" לפי מספרי השאלות הבאות:
    1. האם כתבתי ברור?
    2. האם הבנתי נכון בכל העניין והנושא כאן?
    3. האם זו ההלכה לכולם ואין כאן איזו הקלה מצד שהשואל מתמודד ומאובחן עם טורדנות כפייתית/עצבנות הלכתית/או. סי. די/OCD?

  4. "וזו הלכה לכולם" שכתבתם בתגובה האחרונה- הכוונה שאין כאן איזו הקלה מצד שהשואל מתמודד ומאובחן עם טורדנות כפייתית/עצבנות הלכתית/או. סי. די/OCD?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל