לתרומות לחץ כאן

לא תנחשו בפתיחת ספר קודש

שאלה:

שלום וברכה.
ביו"כ שאלתי את ה' מה ברצונך שאעשה כדי שאתחתן, ופתחתי בתנ"ך ויצא פסוק מסוים באופן מפתיע, שממנו הבנתי באופן ברור שאני צריך ללמוד טוב את שיר השירים.
ובאמת זה ספר שלא למדתי אותו, אז במהלך כל בין הזמנים למדתי כמעט רק אותו, דחיתי את הלימוד בדברים אחרים כי רציתי לגמור את שיר השירים מהר, וסיימתי אותו בלימוד עומק.
אבל אולי יש כאן איסור לא תנחשו לפי הרמב"ם, שכתב "המשים סימנים לעצמו אם יארע לי כך וכך אעשה דבר פלוני ואם לא יארע לי לא אעשה, כאליעזר עבד אברהם. וכן כל כיוצא בדברים האלו הכל אסור"
ובהלכה הבאה כתב "השואל לתינוק אי זה פסוק אתה לומד, אם אמר לו פסוק מן הברכות ישמח ויאמר זה סימן טוב, כל אלו וכיוצא בהן מותר, הואיל ולא כיון מעשיו ולא נמנע מלעשות"
אבל אני כן כיוונתי מעשיי ע"פ הפסוק. (אמנם ברור שזו מצוה חשובה מאד, אך שיניתי את סדר הלימוד שלי בגלל זה)
האם עברתי על לא תנחשו? אני פוסק כהרמב"ם.
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

אני מבין משאלתך שהיא בחינת שאלת חכם, שכבר למדת מעט את הסוגיא, שכן אכן לדעת הרמב"ם יש כאן חשש איסור, ולדבריו כל המקומות שמצינו בחז"ל שאמרו פסוק לי פסוקך וכדומה הוא יותר להבנת העבר ולא לצפיית העתיד, אמנם העיקר להלכה להתיר כל מה שאינו נוגע למיסטיקה בעלמא או חלילה נוגע לעבודה זרה וכישוף או אמונות תפלות של נכרים..

מקורות:

 
 

על גדרי "לא תנחשו" ומחלוקת הראשונים שהוזכרה,  כאן מאמר נרחב ומקיף מהרב יהושע פפר.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה
    חשבתי לומר ככה: אם אדם שואל את ה' מה אתה רוצה ממני? ואז פותח את השו"ע באקראי ויוצא לו דף מסוים עם הלכה מסויימת, והאדם מתחזק במצוה ההיא – נראה שאין כאן ניחוש, וכי המצוה נהפכה עכשיו לאיסור? הרי הוא מצווה ועומד.
    וכבר מצינו במפורש בתנ"ך מלכים ב כב שיאשיה נבהל מאד כשמצא ס"ת פתוח בדיוק בפס' של הקללות, ועשה מעשים רבים של חזרה בתשובה בגלל זה. האם נאמר שהוא מנחש? לא נראה.

    ובמקרה ששאלתי עליו, כוונתי היתה לשאול את ה' – "מה אתה רוצה שאעשה", במובן של "איזה מעשה טוב אתה רוצה שאעשה". ורציתי לשאול האם אין בכך חשש גם לדעת הרמב"ם?
    אם לדוגמא היה יוצא לי פסוק שהייתי מבין ממנו שעלי לתרום 100 שקל והייתי עושה זאת, לא מסתבר לומר שיש בכך חטא, הרי זה מצוה מדאוריתא. אמנם במקה שלי למדתי שה"ש שזה ודאי מצוה, אלא שגם דחיתי לימודים אחרים, כגון הלכה ואגדתות, ואולי כאן כן יש ניחוש. מה דעת הרב?

  2. את החילוק שלך לא כל כך הבנתי, החילוק הוא קצת שונה, אם אדם לא מחפש לעשות סימן משמים, אבל קורה משהו שגןרם לו לחשוב שבורא עולם רומז לו משהו, זה נפלא ביותר, אבל לפתוח ספר כדי לקבל סימן זה כבר יכול להיות ניחוש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל