לתרומות לחץ כאן

סמכות רב העיר

שאלה:

שלום אם הרב הראשי של צרפת (נניח) פוסק א. והרב הראשי לישראל פוסק ב. באותו נושא. האם יהודי צרפת מחוייבים להלכה של הרב הראשי לצרפת?
או שהם יכולים לבחור? כמובן מדובר על מנהג אותה עדה רב אשכנזי מול רב אשכנזי וכו.
אני מניח שהתשובה מורכבת לא כן? למשל, אם הרב שלמה זלמן אוירבעך פסק משהו לגבי חשמל, כדי להחליט אם זה רלוונטי ליהודי פריז צריך לראות אם המנגנון החשמלי בכלל דומה כמו בארץ, נניח לגבי אורות אוטוטים שנדלקים בשבת.
לחידוד השאלה, אם יהודי בפריז קורא תשובות של הרב אוירבעך זצ"ל בנושא חשמל בשבת, או פסיקה של הרב אלישיב זצ"ל לגבי מעלית שבת אולי בכלל אינו יכול לקיימה כמו שהיא כתובה עד שרב השכונה, או הרב הראשי של ארצו יתייחסו לנושא?

תשובה:

שלום וברכה

למעשה עירבבת כאן שני נושאים שאין ביניהם קשר. שאלה ראשונה, מה גבולות הסמכות של רב העיר, ובזה ברור, שבזמנינו רב העיר אינו בהכרח רבו האישי של כל אדם. יש לו יכולת הכרעה בכל נושאי הציבור הנתונים תחת מרותו, אבל מה שנוגע להיכותיו של כל אדם, זכותו של כל אחד לבחור לו רב שאחרי הוראותיו הוא הולך וקובע לפיו את מנהגיו. במציאות החיים שלנו היום, העולם הוא כפר גלובלי, בכל מקום שי אנשים שונים מרקעים שונים וקהילות שונות, וסגנונות שונים, וברור שאין סמכות לרב העיר כרבו המובהק של כל אחד באופן אישי, אא"כ קיבלת אותו עליך כרבך. וזו הבחנה חשובה בין עניני ציבור, שנתונים לסמכותו, להוראות פרטיות.

בנושא לחשש מהבדלי מציאות, בכל דבר יש לדון לגופו, אני מניח שבדוגמאות שהזכרת אין הבדל בין הארץ לחו"ל, כולם עובדים עם טכניקות דומות, אבל ככל שקיים חשש כזה יש לבררו, וזה אינו נוגע לנושא של רב כזה או אחר, אלא זו שאלה מציאותית טכנית.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. אחרי רבו! לא הרב הראשי הזה ולא הרב הראשי הזה… אין משמעות יתר להוראתו של הרב הראשי מעבר לכל רב גדול אחר. אדם צריך לברור לעצמו רב שאחרי הוראותיו ופסיקותיו הוא הולך. זה יכול להיות ראש הישיבה שלו מימי הנערות, רב גדול אחר שבמקומו שלאו דוקא נושא בתפקיד ציבורי, וזה יכול להיות כמובן הרב הראשי של עירו או של מדינתו.

  2. סליחה עלתה לי עוד שאלה ברשות הרב,
    הכלל של ללכת אחר רבו אולי אינו חל בשוני בגדלות בתורה?
    אם הרב שלי הוא גם פוסק וגם מהנדס חשמל והוא סובר אחרת מהבר אוירבעך, אלך אחרי רבי?
    תודה.

  3. אנחנו מדברים על רב רציני שמכיר את כל מכלול השיטות בענין ויש לו שיטה בפסיקה, אנחנו לא מדברים על אדם שחוב לבד מחשבות ואינו מודע לדעות פוסקי זמנינו ואינו לוקח הכל בחשבון. תבחר לך רב בעל שיעור קומה שנגיש לך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל