לתרומות לחץ כאן

רחיצת תינוק בתענית / פיוס חברו

שאלה:

ברשות הרבנים שתי שאלות שונות :
1. בשולחן ערוך סימן תרטז, כתוב על רחיצת תינוק ביום הכיפורים, ובמשנה ברורה סעיף קטן ב מתייחס לבריאות התינוק בהקשר הרחיצה, ושבימינו האחרונים סוברים שאין זה עינוי לתינוק ולכן לא ירחץ אותו ביום הכיפורים, ואני רוצה לשאול גם לגבי יום הכיפורים (ולגבי תשעה באב ) ובאופן כללי, אם התינוק /הילד הקטן התלכלך מאוד ובוכה, מה ינהג לדינא האם יקרא לאחיו הגדול שאין לו יג שנים , ויבקש ממנו שירחץ את התינוק? או שמא מקילים להורה שירחץ בעצמו, אם מפחד שאחד מילדיו יעשה זאת?
האם נחייב את ההורה לרחץ את התינוק עם כיסוי ליד בתענית?
והשאלה הכללית היא האם מקילים להורה שנצרך לטפל בילדיו באיסורים דרבנן? לדוגמא :אם הילד חולה ודורש טיפול רב ולהורים קשה לטפל בילדם בצום האם נתיר להם לאכול מעט?

השאלה בנושא השני היא היא לגבי פיוס חברו:
כתוב בשולחן ערוך שאם חברו הוציא עליו שם רע אינו חייב למחול .
א. האם מדובר עם שם רע שבסיסו אמת או שבסיסו שקר והאם יש הבדל מבחינת המחילה.
ב. לצערי לא זכיתי להבין למה נתן השולחן ערוך דווקא דוגמא זאת כדוגמא לאי חיוב מחילה (הוצאת שם רע), הרי אם ראובן גזל את שמעון באלפי שקלים ועכשיו ראובן רוצה לחזור בתשובה ומבקש סליחה ומבקש להחזיר הגזילה אבל אין לו כרגע להחזיר, האם שמעון חייב למחול?? כלומר – לא חסר מצבים קשים למחילה אז למה בשם רע לא חייב למחול?
תודה על תשובתכם!

תשובה:

שלום וברכה

1. אם הוא מלוכלך ממש מותר לרוחצו במקום שבו הוא מטונף, ולא צריך לתת לילד קטן לעשות זאת. חלילה לטעום ביום כיפור בגלל קושי כזה או אחר, ההיתר לאכול ביום כיפור הוא רק במקרה של פיקוח נפש – חולי מסכן חיים. בתשעה באב מותר גם בחולי שאינו מסכן חיים, אבל לא בסתם קושי.

2. מדובר בהוצאת שם רע על בסיס שקר. על חיוב ממון אין שאלה בכלל, ודאי שאין חיוב למחול, וגם בתפילה זכה בליל יום הכיפורים אנחנו מוחלים על כל נזק ממוני מלבד מה שיש לנו רצון ויכולת לתבוע, אדם לא חייב לוותר מכספו בחינפ לחברו. דברי המשנה ברורה אמורים לגבי כעס והקפדה שאינם קשורים לתביעה ממונית יעילה שעשיה להיות.

שנה טובה ומבורכת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל