לתרומות לחץ כאן

לחזור בו מברית שנתן למוהל

שאלה:

שלום לכבוד הרב כתוב בסימן רסד סעיף ה' ברמ"א אם נתן אב למוהל, אסור לחזור בו. נראה בב"י עצמו שהוא פחות חושש לדבר. בעקבות הדברים הכתובים בשו"ע רציתי לשאול על מקרה ששמעתי לאחרונה.
לאחרונה שמעתי על מקרה בו יש מוהל שנכנס למחלקת נשים בבית החולים ובכל מיטת תינוק שהוא רואה שיש שם תינוק זכר (מיטה כחולה) הוא שואל את האמא מתי הברית, ובכך הוא מעין 'כופה' על ההורים את עבדתו כמוהל עליהם, לאחרונה היה מקרה בו האבא התחייב לחברו המוהל עוד שאשתו הייתה בהריון שהוא יהיה מוהל בברית בנו. אלא שאותו מוהל הנזכר לעיל הגיע לבית חולים ואמר לאם התינוק מתי הברית, אם התינוק אמרה לו שהיא אינה מתעסקת בדבר אלא יש להתקשר לבעלה. הוא התקשר לאבא לשאול אותו מתי הברית, האב של התינוק שכח שהוא הבטיח לחברו ואמר לאותו מוהל את זמן הברית והמקום. לאחר אותה שיחה נזכר האב בדבר והתקשר למוהל בכדי להגיד את הדבר ולבקש ממנו למחול לו על הדבר. המוהל הנזכר אמר שהוא לא מוחל והוא המוהל, והוא זה שימול את הבן. אותו אב התקשר לרבו ורבו אמר לו שזה בעיה, אם כך נכון היה לפסוק? או שהמוהל אינו נוהג כהוגן ואין לחשוש לדברי הרמ"א במקרה כזה?

תשובה:

שלום וברכה,

האיסור לחזור מהסכם הדברים הוא משום מחוסרי אמנה. האבא שהבטיח לחבר לפני הלידה חייב למלא את הבטחתו משום מחוסרי אמנה, ונמצא שההבטחה שהבטיח למוהל השני הוא בטעות כיון שכבר חייב למוהל הראשון. עד שאנחנו דנים בדין מחוסרי אמנה לשני יש לנו לחייבו מדין מחוסרי אמנה לשני.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. נראה שיש לחלק בין הבטחתו לחברו לבין הבטחתו למוהל שהרי כתב הב"י בשם רבנו יחיאל שאם התנה עמו בעוד אשתו מעוברת אינו לכלום, דהוי דבר שלא בא לעולם. ולכן הדרא קושיא לדוכתא. שיוצא שהבטחתו לחברו לא הייתה כלום, ולמוהל כן. השאלה אם בכל אופן אותו אב אינו חייב לעמוד במילתו למוהל הואיל והוא עשה שלא כהוגן.

  2. השואל הנכבד שאל מצד מחוסרי-אמנה. שאלתי היא האין לשני איסור של עני המהפך בחררה? ואם כן הרי שהוא עושה שלא כדין ויש יותר צד לחזור מהמינוי?

  3. רבנו יחיאל דיבר על קניין סיטומתא שלא חל קניין בדבר שלא בא לעולם. וכן מבואר בשו"ת חת"ס חו"מ סימן סו סוף או ב והובא בפת"ש חו"מ סימן רא ס"ק ב שהדברים נאמרו לגבי קניין סיטומתא, ואכן יש להסתפק בדין מחוסרי אמנה האם חל בדבר שאינו בעולם. ולכאורה אין סיבה להקל.

  4. נכון, הרי זה עני המהפך, אלא שנחלקו הפוסקים בעני המהפך כשלא ידע השני שסגר עם הראשון האם יש איסור של עני. ובפת"ש חו"מ סימן רלז ס"ק ב הביא בשם חמדת שלמה שאין איסור בשוגג.

  5. שמעתי מהרבה מוהלים שאם אין לוקחים אותם פותחים הם בריב שלם,
    לא מדברים עם ההוא, אפילו כשמדובר בקרובים מהמשפחה שלא לקחו אותו בגלל סיבות השמורות להם
    הם עושים מחלוקת גדולה
    מה דעת הרבנים שליט"א על תופעה זו?

  6. בעצם אני כלל לא מבין את הנהגת המוהל. איזה צניעות זה לסייר כל יום במחלקת יולדות? אצלינו בנ.י. קשה לי להאמין שזה שייך. כשאשתי ילדה (וזה היה עוד הרבה לפני הקורונה. כשביה"ח היה פתוח למבקרים) אם לא הייתי מלווה אותה ללידה לא הייתי יכול לבוא אח"כ סתם כך. כל מחלקת יולדות סגור וצריך להזדהות בכניסה לשם ולתת את שם היולדת והקשר שלך אליה. לא יתנו לסתם אדם לבוא כל בוקר ולסייר במחלקה לבדוק מה נולד למי. גם גוי מבין שהמחלקה הזאת איננה רשות הרבים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל