לתרומות לחץ כאן

העדפת בעל מלאכה אחד על פני בעל מלאכה אחר כשסיכמתי עם הראשון

שאלה:

שלום וברכה,
אני זקוק לתיקוני בגדים אצל תופרת, סיכמתי עם תופרת אחת שאביא לה את הבגדים, הסיכום היה באופן כללי כשלא ידעתי מתי בדיוק אוכל לבוא להביא לה.
מפה לשם עבר זמן ובינתיים שמעתי על תופרת אחרת שגרה יותר קרוב, כעת אני מעדיף להביא לה מטעמי נוחות.
האם יש בכך בעיה? האם זה נחשב שהתחייבתי לתופרת הראשונה ויש בכך גזל?

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

אם לא היה סיכום שאתה מגיע לתופרת הראשונה, או שלא היה סיכום על המחיר, מותר לעבור לתופרת אחרת ואין בדבר משום איסור מחוסרי אמנה. אם היה סיכום סופי עם הראשון וגם סיכמתם על מחיר או שידוע לך המחיר, ולא ידעת על התופרת השנייה שקרובה יותר יש להקל ללכת לתופרת השנייה, ומדת חסידות להחמיר וללכת לתופרת הראשונה.

בהצלחה.

מקורות:

 

סיכום בדיבור עם בעל מלאכה אסור לחזור משום איסור מחוסרי אמנה. האיסור חל רק אם סיכם בצורה ברורה שיבוא לתקן אצלו וסיכמו על מחירים. אבל אם לא היה סיכום סופי או שלא סיכמו על מחיר אין בדבר משום איסור מחוסרי אמנה.

יש היתר נוסף שאם נודע לו סיבה שלא הייתה קיימת בשעה שסיכם עם הראשון, אם מצא בעל מלאכה יותר זול, או שמצא מקום קרוב שיותר נוח, ולא ידע מכך בשעת הסיכום הראשון – יש מחלוקת הפוסקים האם יש איסור של מחוסרי אמנה, והכרעת הפוסקים להקל בדבר ומדת חסידות להחמיר. ראה כאן בהרחבה. ולכן אם לא היה ידוע המקום הקרוב מראש יש להקל לחזור מדיבורו ומותר ללכת לשני. אבל מדת חסידות שגם בזה לא לחזור מהדיבור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל