לתרומות לחץ כאן

פיצוי לקוח עקב חוסר תיאום צפיה

שאלה:

שלום וברכה.
אני אברך, לי ואשתי יש עסק של מכירת ריהוט.
לקוחה מסוימת שהזמינה מיטות מרופדות בהזמנה מיוחדת, הייתה אמנם מאוד מרוצה מהגימורים המושלמים. אך היו 2 בעיות קלות.
א. המזרונים שהיא קיבלה היו יותר נמוכים ממה שהיא הזמינה, ואת זה היצרן מוכן להחליף לה כמובן ללא עלות.
ב. המזרונים של המיטה הנפתחת [זו מיטה כפולה, אז המיטה למטה] לטענתה צרים בכ-5ס"מ.
לפני שאבאר מעט על זה. אציין כי בכל טופס הזמנה שאני מחתים את הלקוחות כתוב כדלהלן "נהלי היצור לרבות רכיבים וסטיות תקיניות הכל לפי הוראות ונהלי היצרן".

למעשה בעת ההזמנה לא ידעתי את הנתון הבא, אבל למפרע נודע לי שכל היצרנים [למעט חברה אחת] במיטות מרופדות מתקצר גם הרוחב של המזרון .מידע זה קיבלתי גם מחבר שעובד כמוכר בחנות שפיצר רהיטים י-ם [חנות מאוד ותיקה ובעלת נסיון].
למעשה הלקוחה טוענת שהיא לא ידעה וכו', היצרן מציע איזו שהיא אפשרות של תיקון ע"י הוספה של דיקט או משהו כזה, אבל זה בעלות מסוימת.
הייצרן לא מוכן לספוג את העלות הזו מאחר וזה אופן הסטנדרט של כל ייצור המיטות שהם עושים, כך שלא מדובר על "תקלה" אלא על מיטה שיוצרה בדיוק לפי הקרטיריונים של המפעל [גם שמנהל ה"קו ייצור" היה מזמין את המיטות שלו במפעל אחר זה היה כך לדבריו].
אני טוען לא צריך לספוג את ההוצאה הזו מאחר ובדיוק ובשביל סיבה זו יש את הסעיף הזה בחוזה, וללא חתימה על החוזה ביד +או במייל. אני לא מוציא אספקה לייצור ויהי' מה. ולו יתואר שיהיה לקוח שהעביר תשלום אבל לא יסכים לחתום, אזי כספו יוחזר וההזמנה תבוטל. זהו תנאי יסודי לכל ההתקשרות ולא כאסמכתא וכו'.
הלקוחה טוענת שהיא לא ידעה והיה צריך להגיד לה.

2 הערות אגב.
בשיחה הקודמת לפני כמה חודשים היא אמרה לי מפורש שהיא ראתה בחניות מיטות מרופדות וידעה שהמזרון נהיה יותר צר אבל ב1-2 ס"מ לא 5. היום שדיברנו היא אמרה שהיא מעולם לא אמרה את זה…. אבל אני לא מאמין לה, אני יודע שהיא אמרה את זה.
הערה ב'. איני יודע אם זה מעלה או מוריד. אבל מדובר על לקוחה שעל רכישה של מיטה לחדר ילדים גררה אותי בלא פחות מחודשיים של שאלות ובדיוקות הלוך ושוב. על דגם כזה וכזה. וכמה ס"מ זה וכמה ס"מ זה, ואם זה יגיע לחלון ככה, ועוד המון המון פרטים.
ובהקשר זה 2 נקודות העלות.
האחת: שקשה לי מאוד שבמשך כל החודשים היא לא טרחה לשאול מה המידות של המיטה התחתונה, אע"פ שהשכל מחייב שעכ"פ באורך זה חייב להתקצר. וגם ברוחב, זה סביר מאוד שבגלל שהמיטה אמורה להכנס מתחת למיטה העליונה ולא לבלוט, וגם יש את הריפוד, ממילא זה חייב להיות פחות רחב!!
2. מרוב הלוך ושוב ושוב והלוך עד כלות הנפש, יצא שגם במחיר הם קיבלו את המיטה כ800 שח פחות ממה שהיה אמור להיות, כך שכל הרווח שלי העיסקה המתסכלת הזו הוא מאוד נמוך [אני בין כה עובד על אחוזים נמוכים].

אשמח לדעת מה הדבר הנכון לעשות לדעתכם

תשובה:

שלום וברכה,

אם זה הסטנדרט של המיטות מסוג זה, שהם צרות ב5 ס"מ, הלקוח לא יכול לבטל את העסקה, והמוכר לא חייב להשלים לו את הפער, היות וכך נמכרת מיטה מסוג כזה, על דעת כן נעשית העסקה. ובנוסף, הלקוח חתם על תופס שעל כל לפי נהלי היצרן. שגם לולא החתימה לא היה יכול הלקוח לבטל את העסקה.

בהצלחה.

מקורות:

הגמרא ב"ק כז, א אומרת שאם קוראים לכד חבית ולחבית כד המקח קיים, והקונה לא יכול לבטל את המקח, למרות שהתכוון לדבר אחר. מוכח שאם רצה חבית והמוכר נתן כד בגלל שכך קוראים לזה באותו מקום, אין הקונה יכול לבטל את המכר, והמקח נעשה לפי הלשון שרגילים לקרואת.

כמו כן אם קנה מיטה ורוב המיטות מיוצרות בצורה מסוימת, לא יכול הקונה לבטל את המקח בטענה שלא ידע או שלא רצה כזו אורך ורוחב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל