לתרומות לחץ כאן

הגנה מפני ביטולי עיסקה שיהיה מעוגן בחוק

שאלה:

שלום וברכה.
אני אברך ויש לי ואשי מכירת ריהוט.
ע"פ רוב אנחנו מתעסקים עם לקוחות טובים וישרים, אבל יש יוצאים מן הכלל.
שאלתי נוסעת מכך שבאתר "כל זכות" כתוב דבר די בעייתי, שלפיו הזמנת רהיט לפי צבע מסוים אינו נחשב "הזמנה מיוחדת" וניתן לבטל את ההזמנה.
לבד מהנושא החמור של "מי שפרע" שבה עלול להתחייב לקוח שמבטל לאחר תחילת ייצור. יש בעיה קשה עבורי גם, שכן בכל המפעלים מרגע תחילת יצור אין לי שום אפשרות לבטל והם גובים תשלום מלא.
בטופס הזמנה עליו חותמים הלקוחות כתוב מפורש "לאחר אישור הזמנה אין שום אפשרות לשנות את פרטי ההזמנה לרבות דגם צבע וכו'" האם זה מספיק? לו יתואר שנתקל באיש בליעל אשר יפנה לערכאות המשפט, איך הם יפסקו בנידון ? במידה ולטובת הלקוח, מה עלי לכתוב ע"מ להיות מכוסה גם מהפן המשפטי ?
תודה

תשובה:

שלום וברכה,

לפי הלכה תשלום לא מבצע קניין אלא יש מי שפרע. ואם המוצר עדיין לא ביד המוכר ולרוב כלל לא בעולם, לא חל בו קניין כלל כדין מקנה דבר שלא בא לעולם שאין הקניין חל. ולפ"ז לפי הלכה יכול הקונה לחזור מהמקח ואף מי שפרע לא יהיה לו. אולם אם הזמנתו גורמת הפסד לבעל החנות – שהזמין עבורו רהיט ואין לו מה לעשות עם רהיט שנוצר במיוחד עבורו, יהיה חייב הלקוח לפצות על כך שגרם ההפסד. 

אם המוכר מחתים את הקונה על מסמך שמתחייב לשלם על ביטול ההזמנה, או שאם ההזמנה תבוטל הוא לא יהיה זכאי להחזר כספי, צריך שהמסמך יהיה כתוב בצורה הלכתית שתחייב את הקונה, ולא יהיו בו חששות של אסמכתא.

איך לעגן את העסקה לפי החוק צריך לברר אצל יודע דבר – עו"ד.

בהצלחה.

מקורות:

אין אדם מקנה דבר שלא בא לעולם – שו"ע סימן רט.

אם מתנה שלא יקבל את כספו או מתחייב לשלם אם יבטל את העסקה, פעמים שיש בו משום אסמכתא, – ראה שו"ע סימן רז.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. דבר ראשון, אני לא מבין איך בהלכה מותר שאדם ישב פה שעתיים או יותר, יחתום על טופס הזמנה, ישלם מקדמה או תשלום מלא. ואז ילך לראות אותו דבר עם המידע ויעוץ שאני נתתי לו בחנות אחרת, שיצע לו את זה לצורך העניין במאה שח פחות, ואז הוא יבוא ויבטל והכל טוב?

    [בכל אופן, במידה ומדובר במוצרים שמיצרים עבורם, מדובר על הפסד של כ90% מהמחיר של העסקה.]

    אם יהיה כתוב "כתנאי כפול וכתנאי בני גד ובני ראובן ולא כאסמכתא בעלמא" או לעשות קניין סודר על הדבר זה יעזור?

  2. שאלתי, אם הייתי אצל נגר והזמנתי- כלומר הצבעתי והבהרתי לו את הצבעים שאני רוצה שיותאמו לרהיטים הנוספים בחדר, חתמתי על המסמך, אך הבעיה שבעל החנות כתב את הצבעים במספרים שלא היו מובנים לי ולא שמתי לב שהוא טעה בצבעים, אמנם חתמתי, אך…, נסיתי לבקש ממנו להחזיר, או לפחות להתפשר כמו שיתן לי מכתביה מתאימה במחיר נמוך אך הוא לא היה מוכן לשמוע והתחמק ממני בטענה שזה "יפה", השאלה עם מי הצדק ומהם זכויותי??

  3. אם המוכר מודה שהוא החליף את המספרים, וא"כ החתימה של הלקוח נעשתה בטעות, החתימה לא מחייבת ויכול הקונה לבטל את העסקה, כן מבואר בספר ישועות ישראל סימן מה ס"ק ג, וכדאי שהצדדים יפנו לדין תורה.

  4. אם לא חל קניין אין מה שיחייב אותו, וברור שאסור לחזור מהעסקה משום 'מחוסרי אמנה' וכן אם יש נזק למוכר מבואר בשו"ע סו"ס שלג שחייב על ההפסדים מדין גרמי. אבל הקניין לא חל ולכן כדאי לעשות טופס מכירה שתחול כדין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל