לתרומות לחץ כאן

פסוקי דזמרא ומה עושים עם הנפילות…

שאלה:

שלום כבוד הרב,

שתי שאלות:

1. בשחרית אתמול והבוקר הרגשתי בנפילה רוחנית וכשהגעתי לפסוקי דזמרא קראתי רק את 'ברוך שאמר', 'אשרי יושבי ביתך', 'ישתבח' – לפי הבנתי אלה הם קטעי חובה. אך האם יצאתי ידי חובה בתפילת שחרית? אם כן, האם אני יכול בינתיים במתכונת זו ונאמר בשבת הקרטבה לחזור ולהתחיל לומר דזמרא מלא שוב?

2. בתפילה במניין. לאחר תפילת העמידה, ממשיכים לחזרת הש"ץ ורק אז תחנון ונפילת אפיים או אומר בינתיים תחנון ונפילת ואז ש"ץ?

3. כרגע בימים של נפילה רוחנית, האם יועיל לי ללכת למקווה לתוספת רוחניות? האם יש שעה עדיפה לכך אם כן? האם ניתן לומר תפילה או ברגה מסוימת? עד כה לפני הטבילות קראתי את הקטע של רבי עקיבא ו'הבא להטהר..'

תודה הרב
והמשך יום נעים

תשובה:

שלום וברכה

1. יצאת ידי חובה. לגבי העתיד, באופן עקרוני חבל לוותר, אבל תעשה מה שאתה מרגיש, שלא יכביד עליך מידי.

2. תחנון רק אחרי חזרת הש"ץ.

3. אין צורך ללכת למקוה, הנפילות הן חלק מהמלחמה, יש תמיד ימים טובים יותר ופחות, והעיקר הוא לא לוותר, אלא להמשיך להאבק, לחשוב על מעלת קיום המצוות, על הקשר עם בורא עולם, והעיקר הרבה להתפלל לה' במים שלך מהלב שלך, שיקרב אותך אליו ושלא יהיו נפילות. בורא עולם הוא האבא שלנו, מבקשים ומתחננים עוד ועוד. תתפלל פשוט מהלב.

בהצלחה רבה מאוד.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. הבנתי, תודה , אני רק רוצה להוסיף שאני מבין שהרב לא התכוון שמקווה לגברים זה "סגולה" במובן הפשוט המקובל, שכן יש "סגולות" שאין להם קשר ישיר למצוות בהלכה, אך טבילה כשגבר טמא יש בה גם הידור הילכתי חשוב, ואין כאן המקום להאריך.., וכן מעלת הטבילה מבוססת היטב בספרים הקדושים שפועלת על האדם למשל להתקרב לה' ע"י הסרת הטומאה וכו'.., להבדיל מכמה סגולות שלא מבוססות כל כך.

  2. הטבילה כאן אינה טבילת עזרא ככל שאני מבין מדברי השואל, אלא טבילה לתוספת טהרה כדי שזה יעזור בתפילה, בענין זה אמרתי שאף שאיני מיקל ראש בענין טהרת המקוה שדיברו ונהגו בו כל גדולי החסידות, לא זה הנושא המרכזי במלחמה הזו. חשוב לציין שהשואל עושה את דרכו כרגע בשיבה ליהדות ורוצה להבין כיצד הדברים באמת עובדים ללא תוספת הידורים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל