שאלה:
שלום.האם מותר בשבת להחזיר את הספר תורה לארון לומר חצי קדיש לומר דברי תורה ורק אחר כך להתפלל מוסף ללא חצי קדיש שלפניו?
תשובה:
שלום וברכה
בודאי אסור להפסיק בין החצי קדיש הזה לשמונה עשרה כיון שהוא שייך אליו, יש כמה וכמה הלכות הנוגעות לכך:
1. בס' אליה רבה סי' כה כתב גם בראש חודש לא לחלוץ תפילין בין החצי קדיש לשמונה עשרה כדי שלא להפסיק אפילו בשתיקה, אלא להסיר קודם ב"שנשמור חוקיך" שבובא לציון. הלכה לא כך, אבל נזהרים שלא לדבר בזמן חליצתם ולא לשהות הרבה. ראה לוח ארץ ישראל לרב טוקוצינסקי ר"ח חשון בענין זה. וע"ע שבט הלוי ח"ט סי' מט בענין זה.
2. בשו"ת רבבות אפרים ח"ב סי' פט הביא חידוש מרבו בעל האגרות משה, שכאשר היה ניגש לפני העמוד פסע את הג' פסיעות לפני החצי קדיש, כדי שלא להפסיק בכך בין החצי קדיש לשמונה עשרה! אמנם מנהג העולם לא כך, אבל ניתן להבין עד כמה חשש בזה. משום שהוא חלק מהתפילה.
ברכה והצלחה.
הייתי בקהילה מסויימת שלאחר שהחזירו את הס"ת הרב ע"ה היה דורש ולאחר מכן אמרו את החצי קדיש.
זה משהו אחר, השואל שאל לענין אחרי הקדיש, והאמת אינני יודע מדוע שאל דוקא כך..
תודה עבור התשובה.אם החזירו ועלו לדרוש אפשר לומר חצי קדיש לפני מוסף אחרי הדרשה? או פעמיים חצי קדיש?
לכאורה אפשר לדרוש לפני החצי קדיש ואז לאומרו. אבל עדיף לעשות זאת לפני שמחזירים את הספר ולפני אשרי.
מדוע לעכב את החזרת הספר למקומו? האין בזה משום בזיון לספר? בכל מקרה זה וודאי טרחה למגביה שיצטרך לשבת עם הספר בחיקו!
הכי טוב לומר את הדרשה לפני הוצאת הספר לקריאת התורה.
אם לא הספקתי לגמור את אמירת אשרי יושבי ביתך במנחה לפני הקדיש, מותר להמשיך אחרי הקדיש?
וכן מה הדין אם לא הספקתי לגמור את ובא לציון וברוך אלוקינו וכו' שלפני תפילת מוסף בראש חודש והחזן כבר הגיע לקדיש, יהיה מותר להמשיך לאחר הקדיש?
כי אם אני לא טועה צריך להשאיר את התפילין עד לאחר אמירתם.
1. אי אפשר להמשיך אחרי קדיש כי צריך להתחיל שמונה עשרה עם כולם שזה עיקר תפילה בציבור, אם תרצה אפשר להשלים אחרי התפילה.
2. אפשר להשלים תוך כדי הסרת התפילין, למרות שלכתחילה אין להפסיק אז בדיבור, אבל לא על חשבון להתחיל שמונה עשרה עם כולם.
צריך להתחיל את התפילה ביחד עם כולם גם במקרה שנכנס ועדיין לא שהה מעט? א"כ כמה צריך לשהות?
בודאי דין תפילה בציבור קודם לדין לשהות, כמו כן זה לא מאוד נפקא מינה כיון השהייה היא כמה שניות.
"שהייה כדי הילוך ארבע אמות".
ישנה מחלוקת בשיעור מיל. נע בין 18-24 דקות. גם אם נלך לפי הזמן הארוך ביותר שזה 24 דקות שהם בעצם 1,440 שניות למיל אלחד שהוא 2,000 אמה כלומר כשניה ושליש לאמה שהם חמש וחצי שניות לארבע אמות. וכאמור זה הזמן "למחמירים". לענ"ד לכאורה בזה אפשר להקל ולהסתפ' בשלוש שניות לפי חשבון של 18 דקות למיל = 1,080 שניות.
השאר תגובה