לתרומות לחץ כאן

הפסק בין החצי קדיש לתפילת לחש

שאלה:

שלום.האם מותר בשבת להחזיר את הספר תורה לארון לומר חצי קדיש לומר דברי תורה ורק אחר כך להתפלל מוסף ללא חצי קדיש שלפניו?

תשובה:

שלום וברכה

בודאי אסור להפסיק בין החצי קדיש הזה לשמונה עשרה כיון שהוא שייך אליו, יש כמה וכמה הלכות הנוגעות לכך:

1. בס' אליה רבה סי' כה כתב גם בראש חודש לא לחלוץ תפילין בין החצי קדיש לשמונה עשרה כדי שלא להפסיק אפילו בשתיקה, אלא להסיר קודם ב"שנשמור חוקיך" שבובא לציון. הלכה לא כך, אבל נזהרים שלא לדבר בזמן חליצתם ולא לשהות הרבה. ראה לוח ארץ ישראל לרב טוקוצינסקי ר"ח חשון בענין זה. וע"ע שבט הלוי ח"ט סי' מט בענין זה.

2. בשו"ת רבבות אפרים ח"ב סי' פט הביא חידוש מרבו בעל האגרות משה, שכאשר היה ניגש לפני העמוד פסע את הג' פסיעות לפני החצי קדיש, כדי שלא להפסיק בכך בין החצי קדיש לשמונה עשרה! אמנם מנהג העולם לא כך, אבל ניתן להבין עד כמה חשש בזה. משום שהוא חלק מהתפילה.

ברכה והצלחה.

הצטרף לדיון

11 תגובות

  1. אם לא הספקתי לגמור את אמירת אשרי יושבי ביתך במנחה לפני הקדיש, מותר להמשיך אחרי הקדיש?
    וכן מה הדין אם לא הספקתי לגמור את ובא לציון וברוך אלוקינו וכו' שלפני תפילת מוסף בראש חודש והחזן כבר הגיע לקדיש, יהיה מותר להמשיך לאחר הקדיש?
    כי אם אני לא טועה צריך להשאיר את התפילין עד לאחר אמירתם.

  2. 1. אי אפשר להמשיך אחרי קדיש כי צריך להתחיל שמונה עשרה עם כולם שזה עיקר תפילה בציבור, אם תרצה אפשר להשלים אחרי התפילה.
    2. אפשר להשלים תוך כדי הסרת התפילין, למרות שלכתחילה אין להפסיק אז בדיבור, אבל לא על חשבון להתחיל שמונה עשרה עם כולם.

  3. "שהייה כדי הילוך ארבע אמות".

    ישנה מחלוקת בשיעור מיל. נע בין 18-24 דקות. גם אם נלך לפי הזמן הארוך ביותר שזה 24 דקות שהם בעצם 1,440 שניות למיל אלחד שהוא 2,000 אמה כלומר כשניה ושליש לאמה שהם חמש וחצי שניות לארבע אמות. וכאמור זה הזמן "למחמירים". לענ"ד לכאורה בזה אפשר להקל ולהסתפ' בשלוש שניות לפי חשבון של 18 דקות למיל = 1,080 שניות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל