לתרומות לחץ כאן

לקנות בחזרה כלים מן נכרי של פסח

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א

לפני שנה מפני קוביד-19 שהיה במצב הכי גרוע כאן סגרו כל המקואות ולפיתרון בעיות כשרות כלים חדשים שאלתי אתכם והתירו לי לעשות קנין אודיתא לנכרי ידידי בן נח כשר לגמרי אוהב ישראל.

ושאלתיו כליו לשנה שעבר להשתמש. שנה זאת לא הייתי בבית ועתה עם החיסון ומספר מאוד נמוך של נדבקים אין שום בעיה ללכת למקוה והיות ידיד זה נמצא במדינה אחרת ולא ניתן לשלם לו בכסף האם קנין סיטומטא בכרטיס אשראי עובד כדי לקנות בחזרה?

נלע"ד שכן אבל קטונתי מפני כבוד המורים ומבקש דעתכם.

תודה

תשובה:

שלום וברכה,

התשלום בכרטיס אשראי מועיל גם מדין קניין כסף, ואח"כ אתה מגביה את הכלי ויש כאן קניינים מעולים וא"צ לקניין סיטומתא.

בהצלחה.

מקורות:

מסירת מספר הכרטיס או גיהוץ כרטיס אשראי נידון כסיטומתא. אמנם קניין סיטומתא נחלקו הפוסקים האם מועיל מדאורייתא או מדרבנן. ואין כ"כ נפ"מ בזה, שגם אם הוא מדרבנן הקניין הוא מועיל וטוב. חוץ מד' מינים או לדברים דאורייתא שיש מעט מהפוסקים שהצריכו שהקניין יהיה מדאורייתא דוקא.

ויש לדון האם תשלום בכרטיס אשראי יועיל מדין קניין כסף. ונראה שחברת האשראי שמשלמת עבור הקונה, נחשב לעבד כנעני – שאם אחר משלם עבורו מועיל כאילו הוא שילם בעצמו.

אך היות וחברת האשראי לא מעבירה מיד את הכסף, אלא בתאריך מסוים, יש לדון האם לפני העברת המעות לידו האם עצם ההתחייבות לתת את הכסף, גם יועיל לקניין כסף, או שצריך העברת כסף, וראה בש"ך ריש סימן קצ שכתב ששטר ממרני – שטר התחייבות – מועיל ככסף, כיון שיביא לו ממון אח"כ. ומוכח שעצם ההתחייבות מועילה ככסף. אמנם ראה שם בקצות ס"ק ו שחולק.

לסיכום: העברת כרטיס אשראי, או מסירת הפרטים נחשב לקניין סיטומתא, ולעניין קניין כסף תלוי במחלוקת הפוסקים.

קניין סיטומתא – ראה נתיבות סימן רא סק"א שכתב שהוא דרבנן. וכ"כ הרמ"א בתשובה סימן פז. אמנם החת"ס (שו"ת חו"מ סימן יב אות ב וביו"ד סימן שיד) סובר שמועיל מדאורייתא.

דין עבד עברי שמועיל לקניין כסף – שו"ע חו"מ סימן קצ ס"ד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל