לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

עבודת ה' מתוך שמחה / נישואין עם אשה שהיתה עם גבר אחר / קביעות סעודה על מלאווח

שאלה:

1. איך פוסקים הלכה? כלומר מה התהליך והמהלך שצריך לעשות ולקחת נתונים על פיו?

2. איך לומדים גמרא באופן מלא ונכון?

3. קשה לי לקבל על עצמי מישהי שנהגה בפריצות בכל דרך שהיא בגופה (קו אדום חזק)ו לראות בה כיהודיה כשרה שראויה לשידוך על אף שחזרה ממעשיה, מה אוכל לעשות?

4. יש לי חולשה כללית ותשישיות הגוף. אני חושב שזה נובע מהתגברות על יצרים ומלחמה קבועה בהם. איך אפשר לגרום לכך שהתרכז בדברים שמסיחים את הדעת שהם לא תאוות ויצרים?

5. מלאווח אפשר לקבוע עליו סעודה ובכך ליטול ידיים בלי ברכה לברכך הנוציא ובסוף ברכת המזון?

6. איך אפשר לשער לפי העיין קביעת סעודה 4 דראהם על מיני מזונות כמו וופלים, לחמניות מתוקות וכו'?

תשובה:

שלום וברכה

כל שאלה ששאלת יותר מורכבת מהשניה… אבל ננסה לענות בקצרה.

1. בנוגע לפסיקת ההלכה, ב99% מהמקרים יש לנו כבר דרך סלולה, עם כללי פסיקה ברורים, יש את השלחן ערוך וגדולי הפוסקים במשך הדורות שעסקו בכל השאלות המצויות, כולל פוסקי זמנינו שנגעו בכל הנושאים האקטואליים. ולגבי האחוז שנשאר צריך ראש ישר עם דימוי מלתא טוב וידע רחב, וכך מגיעים להלכה המדוייקת בעזרת ה'.

2. פשוט לא לומדים שטחי, מנתחים מה הגמרא הבינה בשאלה ומה בתשובה, אין ענין להקיף יותר מידי באופן מבלבל, העיקר שכל מה שלומדים יהיה בהיר ומסוכם ומחושבן, כל אחד לפי הרמה שלו ולפי יכולותיו.

3. להבין שאתה טועה בזה… זו פשוט שגיאה, אשה ששינתה דרכיה לגמרי והיום היא בת ישראל כשרה, זה מצויין, ובמקום שבעלי תשובה עומדים וכו'.. אם תרצה, אז בעצם יש בדבריך סוג של גאווה גדולה ומיותרת… וכי אתה מושלם? וכי אתה יודע מה חמור ממה? וחילול שבת זה כלום?

4. אם המצב הוא כזה סימן שאתה מפריז, יש להתייעץ עם רב קרוב אליך שידריך אותך בדרך הנכונה לחיים שמחים ובריאים ללא חרדות. בורא עולם רוצה אותנו אנשים נורמליים שמחים ובריאים, שעובדים אותו באהבה ובנעימות ורואים בחיי הדת שמחה ואושר. לחץ חרדה והתבוססות במחשבות על חטא, אינו בריא לנפש.

5. ככל שזה מטוגן במחבת זו בהחלט שאלה ויש לאכול גם כזית לחם לצאת מידי ספק. במשנה ברורה סי' קסח ס"ק נו הביא מחלוקת בין הפוסקים אם טיגון במעט שמן נחשב בישול או אפייה, וכבר העירו אחרונים שהכוונה דוקא כשהשמן בא לתת מעט טעם של טיגון ולא רק כדי למנוע מהמחבת להשרף, ונראה שכך הוא במלוואח, ולדעת החזון איש סי' כו ס"ק ט,י טיגון כזה נחשב אפייה, לכן מספק יש להחמיר כנ"ל. אגב שאלה זו היא משמעותית גם לגבי מאכל של מצה המטגנת בביצה כאשר בכל חתיכת מצה אין שיעור כזית כמבואר במשנה ברורה שם.

6. על שיעור קביעות סעודה ראה כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל