לתרומות לחץ כאן

שכן שפותח חנות ממתקים מתחת לחלון שלך

שאלה:

שלום וברכה,
אני גר בבנין די חדש, עם יחסי שכנות נהדרים ולכן מעל הכל חשוב לי להמשיך בדרך זו.
אני גר בקומה ראשונה (-1) ומתחתי יש קומת מחסנים, וגוש של מחסנים שייך לשכן אחד, והוא הפך אותם לחדר אחד גדול, פתח כניסה מבחוץ ומשכיר אותו לעסק.
בתחילה אמר לי שאינו רוצה להשכיר לעסק, רק ליחידת דיור, כדי לא להפריע לשכנים, אח"כ אמר שהוא משכיר את זה לחנות טבע.. ובהמשך התברר שיש עוד מוצרי טבע בחנות… ממתקים פיצוחים וכו' וכל מה שחששנו ממנו הגיע ובגדול..
בכל תקופת השיפוצים, בקשתי ממנו בעדינות אם יוכל לעדכן אותנו מתי עושים קידוחים וכו' כדי זה ממש מרעיד את הבית שלי, וכמובן, אין לי שום בעיה ואני לא מתנגד לשיפוץ, רק יעדכן כדי שנוכל להתארגן בהתאם. בקשות אלו לא נענו, אבל השכן מתנהג בנחמדות וכל פעם מבקש סליחה ומבטיח שזהו הפעם האחרונה, וכבר היו הרבה מידי פעמים אחרונות…
לצד זה, ביקשתי ממנו כמה פעמים כדי למנוע אי-נעימיות בעתיד, לסכם מראש עם בעל החנות, שיסגור את החנות בשעה סבירה בערב (חשבתי שהשעה 8:00 זה סביר, נכון?) כדי למנוע התקהלויות בשעות הלילה ובפרט בליל שישי (אני גר בשכונה שזה יכול להוות מוקד משיכה בפרט אם ימכור טשולנט..). בכל פעם נעניתי מצידו, שלא מסתבר שיהיו התקהלויות.. כי זה לא סוג של חנות כזו.. או שהוא לא הספיק לדבר איתו וכו' בקיצור, התחמקויות (יש לציין, שעושה זאת בצורה מאוד נחמדה..).
המעלה של דיירי הבנין, שכולם לא רוצים לריב עם שכן, שהוא באמת אדם נחמד שסך הכל רוצה לכסות את חובותיו, וזהו הדרך שמצא לנכון.
מאידך, אני חושב שבקשותי היו לגיטימיות, ולא היו גורמות לו כל הפסד.
יש לי את התחושה של הרצון לוותר ולא לעמוד על שלי, אבל כל רציתי לדעת מהו הדין במקרה זה. (אשמח למקורות).
וגם מה באשר אם אשתוק לעת עתה, האם תהיה לו איזה חזקה לעתיד שכבר לא אוכל למנוע?
יישר כח.

תשובה:

שלום וברכה, 

שכן שפתח חנות בקומת המחסנים, אם הפתח של החנות מחוץ לבניין ולא נכנסים דרך החדר מדרגות, אין אפשרות לעכב עליו בפתיחת החנות. יש אפשרות לעכב עליו שלא ייפתח את החנות אחרי 11:00 בלילה – שעות שמקובל לישן.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סימן קנו סעיף ב שיכולים השכנים למחות באדם שפותח חנות בחצר יכולים השכנים למחות מפני העוברים ושבים. ונחלקו המחבר והרמ"א האם יכולים למחות בטענת רעש אם עדיין לא החזיק. אולם אם הפתח מחוץ לבניין ולא עוברים בתוך הבניין ולא מרעישים בתוך הבניין לא ניתן לעכב עליו. אם פותח חנות בשעות המאוחרות של הלילה – אחרי 11:00 שמקובל לא להרעיש, סוברים פוסקי זמנינו שיש לדמותו לחולים שכתב הרמ"א שיכולים למחות שלא ירעישו.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. הכניסה היא דרך החניה הפרטית של הבנין, האם היא נחשבת לענין זה כמו חדר מדרגות? זה ודאי לא נחשב רשות הרבים.
    דבר נוסף, האם מכיון שהמחסנים לא היו מיועדים בתחילה למסחר (היו קטנים מידי), אלא רק בשיפוץ שהוא עשה, בשבירת הקירות ובפתיחת דלת חיצונית, האם זה מוגדר כתוספת בניה ומרבה עליו דיורין, בפרט שמביא הרבה אנשים וגורם חוסר פרטיות שאפשר לראות בתוך החלון וכו'?
    תודה

  2. אם מביא הרבה אנשים לתוך שטח של הבניין יכולים לאסור עליו מדין נכנסים ויוצאים. מה ששיפץ את המחסן והכין את המחסן לחנות אין בכך בעיה אילו הייתה הכניסה מחוץ לבניין ולא נכנסים זרים לתוך החנייה הפרטית של הדיירים.

  3. לא הבנתי.
    במקרה שלי, הכניסה היא דרך החניה הפרטית אבל לא דרך הבנין. האם יש לנו זכות למנוע או לא?
    האם סגירת חנות בשעה 8:00 בערב היא דרישה הגיונית?
    האם מניעת משאיות לחניה היא דרישה הגיונית? (החניה מרוצפת עם לבנים ומשאיות בודאי יהרסו את הריצוף)?

  4. אם מדובר בחנייה פרטית שלו לא ניתן לעכב בעדו. אם החנייה פרטית של אדם אחר שאינו בעל החנות ניתן לעכב בעדו שלא יעברו אנשים בחנייה הפרטית. לגבי זמן סגירת החנות צריך לבדוק צריך לבדוק כל דבר לגופו, ואחרי 11:00 בלילה ניתן לעכב בעדו.
    אם משאיות מגיעות והורסות את רצפות הבניין ניתן למנוע בעדו שלא יעשה זאת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל