לתרומות לחץ כאן

טעות בברכה

שאלה:

אדם שחלם בתפילה ואמר בטעות פעמיים את המילה צבאו-ת בערבית בברכה הראשונה האם הוא יחזור לתחילת הברכה?

תשובה:

אינו חוזר לתחילת הברכה כיון שהפסיק במה שהוא מענין התפילה, אבל כיון שהוא שם ה' שנאמר לבטלה, לאחר שמונה עשרה יאמר "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד", כדין מי שהזכיר שם שמים לבטלה.

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. שלו' הרב,
    אם מצינו בגמרא הקדושה האומרת שהקורא את שמע וכופלה גנאי הוא וכן בשיח ההלכה שבין רב פפא לאביי ע"ה נאמר שמכים אותו על הראש במקבת ברזל בכדי שלא יתרגל לעשות זאת שוב מטעם שלא ינהג חברותא כלפי שמיא ! והדברים מעוררים מאוד את הנפש לעמול ולהתאמץ בעז"ה לא לחזור על תיבות התפילה וכל שכן על שמות הקודש שוב ושוב. אך הגמרא לא מציי'נת שהיה פה שם השם לבטלה ולכאורה מובן שעל הוצאת שם שמים לבטלה לא עבר?

  2. ברשות הרב עדיי'ן אני מתקשה להבין, אבל אם לא עבר על שם שמים לבטלה כשאמר פסוק שלם של "שמע" פעמיי'ם ללא כוונה כפי שנראה להבין מתשובת הרב, למה יעבור על שם צבקות כשאמר פעמיי'ם ללא כוונה על סדר הברכה, הרי לכאורה זה פחות חמור?

  3. תודה הרב, מובן לי עכשיו ההבדל. אבל עכשיו איך מסבירים את הוראת הוראת השו"ע או שמא (זה רבינו הרמ"א) שיהודי אשר תפס את עצמו שלא כיוון בברכת "אבות" של שמונה עשרה ובד"כ הוא כן מכוון היטב יכול לחזור שוב על הברכה?!

  4. שם זה נושא אחר לגמרי, שהרי מי שלא כיוון באבות לא יצא ידי חובה, השאלה שם היא אחרת, איך מי שלפעמים לא מכוון רשאי להמשיך… וכבר האריך בזה בקהילות יעקב ועוד, שיצא ידי תפילה אבל לא ידי חובת שחרית.

  5. סברתי ששתי הדוגמאות הנ"ל מהוות ראיה לכך שניתן לחזור על ברכה פעם נוספת אם לא כיוון בפעם הראשונה אך הרב הסביר למה הם לא ראיה.
    אם כן, מה הוא הטעם למתירים לחזור על תיבות בתפילה ובברכות כל עוד שהוא לא חוזר על חתימת הברכה ברוך אתה השם פעמיי'ם – שזה כבר אסור, (ראיתי בספר "אור חדש" שהרב המחבר ציי'ן זאת)?

  6. יש שהבינו שזה חלק מהתפילה, צורה של תחנונים, אבל הבאנו כבר כמה פעמים כאן מדברי הגר"ע יוסף שהתרעם על כך מאוד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל