שאלה:
כידוע ישנו כלל שגרמא בנזיקין פטור אז למה אדם שהזיק גוף חבירו משלם "שבת" הרי זה נזק בגרמא ואולי נוכל ללמוד לכל גרמא שכן יהיה חייב כמו דין שבת
תשובה:
שלום וברכה,
חיוב של ריפוי ושבת הם נזק של גרמא – גרם לו להוציא ממון או להפסיד ממון – ואינם נזק ישיר. ולכן סובר המרדכי שאין חובת תשלומים בריפוי של בהמה כיון שזה גרמא. אלא שהתורה חייבה שבאדם שהזיק אדם בידיים חייב לשלם על הגרמות האלו. ואילו אדם שהזיק בהמה או בהמה שהזיקה אדם אין חיוב לשלם אלא נזק בלבד. ולכן אין ללמוד משבת שזה חידוש התורה בנזקי אדם שהזיק אדם.
בהצלחה.
מקורות:
מרדכי ב"ק קטז.
חיוב של ד' דברים רק באדם שהזיק אדם – משנה ב"ק לד, ב.