לתרומות לחץ כאן

נישואין אזרחיים / עד קידושין שהולך לים מעורב

שאלה:

שלום.אשמח לשאול שתי שאלות.
1.אדם שאני מכיר התחתן בחתונה אזרחית. האם הוא נשוי לפי ההלכה?
2.התברר שעד בחתונה שהוא שומר שבת,לא מתגלח בסכין,מניח תפילין וכו. הולך מדי פעם לים מעורב
האם הקידושין חלים במצב כזה בכלל?

תשובה:

שלום רב,

1. לא. הוא לא נחשב לנשוי לפי ההלכה. לפני קרוב למאה שנה הסוגיה הזו עלתה אצל גדולי הפוסקים ורובם הכריעו שאין חשש קידושין בנישואין אזרחיים. אולם יש שהחמירו בזה. לכן ההכרעה ההלכתית היא שצריך להשתדל להשיג גט לאחר נישואין אזרחיים. אולם אין זה נחשב לנישואין במקרה של עיגון, ממזרות, או לגבי מי שהתחתן כך ורוצה עתה להיות נשוי כהלכה ודאי הוא חייב לעשות קידושין כהלכה.

2. בפשטות הוא עד כשר לקידושין. כדי לפסול אדם לעדות, צריך שיהיה מודע לאיסור. כלומר, שידע שיש בזה איסור ובכל זאת הוא עובר עליו  אבל במקרה שהוא סבור שאין בזה איסור והשאר שמקפידים על כך הם רק "מחמירים" וכד', הוא לא נפסל לעדות. ראה בשו"ת רע"א קמא סי' צו שדן בכשרות עד שנוהג התגלח בתער, ומדבריו נראה שאם העד אינו מודע לחומרת העבירה אינו נפסל. וז"ל: "א"כ י"ל דהשחתה בתער דנתפשט בעו"ה אצל הרבה לא חשב שזהו איסור כ"כ דלא משמע להו לאינשי דאסור, וכאשר באמת נזכר בג"ע דהשיב להמוכיח שהרבה אנשים חשובים עושים כן, וכיון דבאמת פשתה המספחת בזמנינו גם לאותן הנזהרים בשאר דברים נדמה להם דאינו איסור כ"כ".

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אדם שיודע שעובר באיסור נפסל לעדות בין אם עושה לתיאבון בין אם עושה להכעיס. ולכן אם יצרו מסיטו ויודע שאסור לא מכשירו לעדות.

  2. האם נפילות שיש לאדם ביצרו מדמ פעם יפסול עדות לקידושין לשון הרע אגם שלמד ספר חפץ חיים ויודע חומרת האיסור ובכל זאת ממשיך לדבר פסול לעדות?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל