לתרומות לחץ כאן

הכניסו לי בטעות כסף לחשבון

שאלה:

לכבוד הרבנים החשובים שליט"א
לפני תקופה ארוכה הזמנתי כמה ספרים דרך הטלפון אצל יריד ספרים שמתקיים פעם בשנה, ושילמתי מראש בכרטיס אשראי.
והנה הגיע המועד שהיה אמור להגיע אלי הספרים לבית עם שליח, התקשרו אלי ממוקד היריד, והודיעו לי שעקב כמה תקלות שאירע בעריכת ההזמנות הספרים לא יגיעו אלי כלל, ולכן הם יזכו אותי בסכום ששילמתי על קניית הספרים על ידי העברה בנקאית לחשבון שלי, נתתי להם פרטי חשבון וסיימתי את השיחה.
לאחר מכן כשעיינתי בעובר ושב בחשבון הבנק שלי, הבחנתי שבטעות [ככה זה נראה] הם זיכו אותי פעמיים בסכום שהיו צריכים להעביר לי.
כמובן שבתור יהודי ישר שנזהר מגזל, התקשרתי למוקד היריד כדי להודיע להם את הטעות, ולהחזיר להם את הסכום הכפול שהעבירו לי, אולם התברר שכבר ניתקו את הקו שהיה מיועד לימי היריד בלבד.
ניסיתי לברר איך אפשר ליצור אתם קשר, אך הדבר לא עלה בידי.
השאלה הוא האם יש לי חיוב מהתורה להפוך את העולם כדי להחזיר להם את הכסף או לא.
במילים אחרות – במקרה שאדם הכניס כסף בטעות לתוף הכיס של השני והלך לו, האם מי שקיבל את הכסף חייב עכשיו לרוץ אחריו בכל העולם כדי להחזיר לו את הכסף, או שיכול לטעון 'אני לא לקחתי כסף מאף אחד, רק מישהו עשה טעות ונתן לי כסף, אם ככה האחריות להחזרת הכסף מוטלת עליו, והוא צריך לחפש אותי, וכמובן כשההוא יגיע אלי וידרוש ממני את הכסף אני מיד אחזיר לו [דבר שבמקרה שלי לעולם לא יקרה מכיון שלא מדובר באדם פרטי אלא במשהו ענק] אבל אין לי חיוב לחפש אותו מכיון שלא גזלתי מאף אחד'.
תודה רבה מראש על התשובה, וכן על הגיליון הנפלא כל שבוע המלא וגדוש המידע הלכתי אקטואלי !

תשובה:

שלום וברכה,

הכסף שנכנס לחשבונך בטעות חל עליו מצוות השבת אבדה. ולכן עליך להשיב את הכסף לבעליו. אין חיוב 'להפוך את העולם' ואפילו בגזל אין חיוב לרדוף אחרי הנתבע אלא ימתין לו עד שיגיע וייתן לו את הגזלה. וכ"ש בהשבת אבדה אין חובה לרדוף אחריו, אלא ימתין עד שיפגוש אותו. ולכן אם תראה שהם מקיימים שוב מכירת ספרים, תתקשר אליהם ותודיע להם על טעותם. או שתנסה לברר מי בעל המכירה של הספרים ותודיע לו על כך. מסתבר שבעל המקום יודע מי ערך את המכירה ויש לו את המספר שלו.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל