לתרומות לחץ כאן

הלוואה סאה בסאה

שאלה:

שלום לכבוד הרב!
אני לומד בספר של קיצור הלכות ריבית והגעתי לפרק שמדבר על הלוואת סאה בסאה.
ההיתר הראשון שמופיע בספר זה שניתן להלוות לאדם נניח תפוזים במידה ויש לו מעט מאותו פרי. בביאור כתוב בקצרה שמלווים/מקנים לו תחת אותה סאה. אך לא הצלחתי להבין את מהות ההיתר. אשמח אם הרב יוכל לבאר לי קצת את הנושא של ההיתר הראשון בהלוואת סאה בסאה כשללווה יש מעט מאותו המין.

תשובה:

שלום וברכה,

חכמים אסרו להלוות סאה של פירות, ותמורתו להחזיר סאה של פירות. מאחר ושינוי השער מזומן והמחיר עלול לעלות, נמצא שמחזיר סאה שהיא שווה יותר מהסאה שלווה. ולכן אסור להלוות פירות תמורת פירות אפילו אם מחזיר את אותו כמות, כיון שהערך עלול להשתנות.

ישנם ג' אופנים שיהיה מותר להלוות סאה בסאה. ההיתר הראשון זה "יש לו". שאם יש ללווה כמות של חיטים בודדות יכול ללוות סאה של חיטים מחברו. מאחר וכשלווה סאה של חיטים, בשעת ההלוואה יש לו להחזיר כמות בודדת של חיטים, וא"כ כמות בודדת של חיטים יכול להלוות. וכנגד זה יכול להלוות עוד כמות של חיטים, ואח"כ להלוות עוד כמות של חיטים, ולכן יכול ללוות סאה שלמה של חיטים, שכל מספר מועט של חיטים כאילו מתחלק כנגד ההלוואה.

בהצלחה. 

מקורות:

שו"ע יו"ד סימן קסב

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום לכבוד הרב,אשמח לחידוד של העניין שאם יש לו כמות מעטה של חיטים יכול ללוות מחברו כמות גדולה יותר של חיטים,לא הצלחתי להבין את טעם ההיתר

  2. מחלקים את ההלוואה להרבה חלקים, וכאילו הלווה לו חיטים כשיעור שיש לו, ואח"כ הלווה עוד חיטים כשיעור שיש לו וכן על זה הדרך. ולהלוות לפי השיעור חיטים שיש לו אין איסור להלוות כיון שזה כהחלפה. ונמצא שעל מעט חיטים עושה הרבה הלוואות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל