לתרומות לחץ כאן

עבודה משרדית במפעל המשווק מאכלות אסורות לגויים

שאלה:

שלום לרבנים
אני עובדת כחצי שנה בעבודה משרדית בחברה של מזון לאוכלוסיה הזרה. לא פעם התקשרו אליי לקוחות יהודיים בנוגע לאוכל לא כשר אז אני בטוחה שגם יהודים אוכלים מזה.
זה חטא עליי שאני משתפת עם זה פעולה?

תשובה:

ככל שהאוכל מיועד ומשווק באופן ברור מוצהר ומכוון דוקא בקרב אוכלוסיה זרה של גויים, מה שיש יהודים שמתאמצים לרכוש ולאכול, זה באחריותם, ואין איסור עליך לעבוד שם מצד עצם הכשלת אותם יהודים. מה יש לדון, הוא מחמת איסור סחורה במאכלות אסורות, כלומר אסור ליהודי למכור מאכלות אסורות גם לגויים, כמבואר בשו"ע יו"ד סי' קיז, כך שאם בעל המפעל בו את עובדת הוא יהודי, את בעצם מסייעת לו באיסור זה, ויתכן שהדבר אסור, קשה עלי ההכרעה בזה.

מקורות:

שו"ע יו"ד קיז: כל דבר שאסור מן התורה אף על פי שמותר בהנאה אם הוא דבר המיוחד למאכל אסור לעשות בו סחורה (ל' המחבר) (או להלוות עליו) (ח"ה סימן ר') (ואפילו לקנותו להאכילו לפועליו עובדי כוכבים אסור) (כך משמע מב"י מהגהות מיימוני פ"ח דמאכלות אסורות) חוץ מן החלב שהרי נאמר בו יעשה לכל מלאכה ואם נזדמנו לצייד חיה ועוף דגים טמאים (וכן מי שנזדמנה לו נבילה וטריפה בביתו) (טור) מותר למכרם ובלבד שלא יתכוין לכך:

 

הגה: וצריך למכרה מיד ולא ימתין עד שתהא שמינה אצלו (ב"י בשם א"ח) וכן מותר לגבות דברים טמאים בחובו מן העובד כוכבים דהוי כמציל מידם (רשב"א בתשובה) ואסור למכור לעובד כוכבים נבילה בחזקת כשירה (טור). (ועיין בחושן המשפט סימן רכ"ח)

וכל דבר שאין איסורו אלא מדבריהם מותר לעשות בו סחורה

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. יש צצדים רבים להקל כיון שבעצם הוא לא זקוק לסיוע שלך, וימצא עובדת אחרת בנקל, אבל אעדיף שתשאלי רב נוסף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל