שאלה:
שלום וברכה!
רציתי לשאול לגבי אדם שספק חייב בברכה"מ, שכידוע זה ספק דאורייתא, ולכן הולכים לחומרא שיברך, דלא כשאר ברכות דרבנן דאזלינן לקולא.
ושאלתי היא מדוע לא אומרים לו שיברך ברכה מקוצרת בלא שם כברכת "בריך רחמנא מריה דהאי פיתא", ונצא ידי חובת כל הצדדים (ולא יהא ח"ו הוצאת ש"ש לבטלה?
תשובה:
עד כמה שאדם מחוייב בברכה הוא צריך לקיימה לפי הנוסח שקבעו חכמים ומטבע לשון של ברכה שקבעו בזה, שים לב שמנהג האשכנזין בזה לברך גם ברכה רביעית שהיא מדרבנן [אמנם מנהג הספרדים לברך רק שלוש ברכות ראשונות, ראה בן איש חי פ' חוקת].