לתרומות לחץ כאן

ללמוד בחברותא בזמן מגפה ביחד

שאלה:

שלום להרב,

שאלה: אברך א' סיפר לי היום שהוא לומד לפעמים עם חברותא שלו באותו מקום בשימרת מרחק של 6 מטרים בערך, שניהם נשואים עם ילדים. ושאלתיו מי התיר לכם ללמוד כזה? אמר רב פלוני.

התקשרתי לרב יותר גדול ממנו, שמופיע בין הפוסקים שמוציאים פסקי הלכה בזמן המגפה כאן כל שבוע או שבועיים ושאלתיו על זה, ואמר לי שדעתו גם כן להתיר כזה כל עוד ששומרים המרחק, אף שהוא מפרסם לרוב ציבור לא לצאת, ומקל לומדי תורה.

רתי לו אמ שאכן מבין שכאשר אנשים יושבים כל אחד בצד אחד בשולחן רחוק וזה לא פונה פניו לזה שאמור להיות "פחות או יותר בסדר", אבל שאלתיו שומה כבוד הרב אומר שמגע בדברים גם אופן מאוד קל להעביר זה מאיש לאחיו, ונוגעים בשולחן, בדלתות, בספרים וכו' ואדם אמור לצאת לשרותים ולחזור ובלי לשים לב לגוע בכמה דברים בדרכו בחזרה ולגוע בפה או ענים בקלות ביותר, ומחקרים שאדם נוגע בפניו (כולל פה ועניים ) יותר מאתיים פעמים, ויש סיכוי לסכנה לא רק בלהיות קרוב אלא גם במגע.

ואמר לי שמה שהוא אומר מה שהרופאים של קהילה שהוא מדבר אמרו, והם אמרו לשמור המרחק אף שצריך לזהרי במגע ועל פי זה נתן היתר. כוללים לא פתוחים אלא זה על מי שרוצה ללמוד ביחד עם החברותא.

לפי עניות דעתי מדוע לקחת סיכוי? מי יודע מי באמת שומר כל השמירות שדרוש, ואף אם הורים שומרים יכול הילדים לפרק את הכל אם הם לא שומרים, ואני מודע לילדים שמשחקים יותר מידי לילדים אחרים ובזה יכול להיות העברה.

הרבה רופאים אמרים כמה חידושים באופני להעביר זה, מי בסכנה חוץ מן הזקנים, אנשים לא רק מתים כאן מבעיה בנשימה, גם וירוס זה ממית בהתקפת לב ועוד כמה בעיות. כל עוד עובר הזמן עוד מתפיע דבר רע זה לאנושות מהו ומה הוא עושה וקשה ליהזהר ממנו. רחמנא ליצלן שלא על אף אחד מאיתנו.
לא מבין מדוע מהירות, מה קשה ק"ק להמתין עוד קצת עד שיהיה בטוח לצאת ולחזור לחיים נורמלים כמו שהיה? לא די כמויות בני אדם התים יום יום? הדבר לא מבחין בין צדיק לרשע וראינו עמודי עולם שמתו מזה.

היש דבר יותר חשוב מחיים? דרך אגב היום אחד מימים שמתו הכי בני אדם במקומי (נכרים).

סלח לי על טירחה אבל קשה לי מאוד להבין דברים אלה ולכן באתי לשמוע חוות דעת מכם.

ברכה והצלחה
שבת שלום

תשובה:

יש צדק בדבריך, אני אומר וחוזר ואומר שהכל צריך להעשות לפי ההוראות של הרשויות בכל מקום, כי אין לנו אינדיקציה אחרת לדעת מה נכון. בארץ ישראל היום התירו לחזור לעבודה תוך שמירת מרחק של שני מטרים לפחות בין אדם לאדם, ובחבישת מסכה, אם לעבודה זה בסדר ניתן כך גם ללמוד בחברותא, אם אכן נזהרים ומקפידים לא להסיר את המסכה ולדעתי גם כדאי כפפות על הידים ולרחוץ ידים בסבון כל שלוש שעות. אבל אצלכם בניו יורק המצב עדיין יותר מורכב, אולי שם יש להמנע, הכל לפי הענין ובהתייעצות עם הרבנים המקומיים. כמובן אנשים מבוגרים, או אנשים שבאים במגע עם אנשים מבוגרים, חייבים להזהר הרבה יותר.

שנדע רק בשורות טובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל