לתרומות לחץ כאן

צורת הפתח בשירותים לנטילת ידיים

שאלה:

שלום וברכה!
האם צורת הפתח מועילה לחצוץ בין הכיור שנמצא ממש בכניסה לאמבטיה לבין המקלחון והאסלה הצמודה אליו לענייו נטילת ידיים עכ"פ ללימוד וברכות ?
תודה

תשובה:

שלום וברכה

אם יש צורת הפתח אין כל בעיה, ומותר ליטול שם ידים ולברך אם אין שם ריח רע.

ונפרט את הדינים:

בחדר שיש בו גם מקלחת וגם בית הכסא ויש וילון המסתיר את בית הכסא ניתן להקל בזה בכל וילון אפילו בלי צורת הפתח. ובחדר שיש בו רק בית הכסא ראוי להחמיר לעשות וילון שאינו יכול לנוד ברוח. ולנטילת ידים שחרית ניתן להקל בכל מקרה. ואם עושה גם צורת הפתח יש להקל בזה יותר, גם אין עליו דלת של ממש אלא וילון.

מקורות:

בחדר שיש בו מקלחת דעת רבים מהפוסקים (מנחת יצחק ד,לו יביע אומר ז,כז ועוד) שכיון שיש בו עוד תשמישים ניתן ליטול בו ולכן כשיש וילון לכו”ע יכול להקל בזה, וכן כתב בהליכות שלמה פרק כ’ הערה ל”ז. ובבית הכסא, לכאורה לדעת המשנה ברורה בסי’ שט”ו סק”ט שמחיצה שנדה ברוח אף במקום שיש מחיצות המגינות כעת על הרוח אין לה שם מחיצה גם כאן יהיה הדין כן, אך החזו”א נב,יד חולק על דברי המ”ב בזה ודעתו שכל שכעת אינה נדה ברוח שמיה מחיצה ולכן לדבריו מותר לעשות וילון גם אם הוא נד ברוח.

ולנטילת ידים שחרית ניתן להקל בכל מקרה, ובאגרות משה אבן העזר א,קיד כ’ שגם לתפילה ניתן להקל בזה אם אין לו מקום אחר.

 וכשיש שם צורת הפתח ניכרת, אין כל בעיה, ראה שו”ת ויען יוסף או”ח סי’ רא, על פי דברי החכמת שלמה או”ח סי’ שסג ושאר אחרונים שם.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. עי' מכתבים ומאמרים למרן האבי עזרי זצ"ל (ואינו כעת תח"י לציין המקור) שמקל אפי' בביכ"ס ואמבטיה כיון שיש שם כיור אינו נקרא שמיוחד לביהכ"ס. עכ"ד שם.
    ובפרט שביהכ"ס דידן י"א שדינו כביכ"ס דפרסאי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל