לתרומות לחץ כאן

נטילת ידים בבוקר / כדי שתיית רביעית / מים אחרונים

שאלה:

שלום וברכה ותודה רבה על החסד הגדול שאתם עושים עם האתר הזה יש לי כמה שאלות 1) שאלתי רב במקרה שאני קם בבוקר נוטל ידיים אומר ברכות השחר או לפני ברכות השחר ואחרי זה נוגע במקום מכוסה או הולך לשירותים, האם במקרה כזה אני צריך ליטול שוב ידיים בכלי לפני התפילה שחרית הרב אמר לי שאני צריך מעיקר הדין ליטול מכלי שלוש פעמים לסירוגין חשוב לי לדעת האם באמת כך היא ההלכה מעיקר הדין או שאפשר גם שטיפה פעם אחת בלי כלי.
יש לי קשיים בנטילת ידיים ואשמח לצד הכי מקל שאפשר להקל בנושא הזה.
2)האם אחרי שאני נוגע במים שהיו על נטלה או שהיו בכיור מבן אדם שנראה לי שלא נטל את ידיו כמו שהבנתי שצריך האם אחרי כל פעם שאני נוגע במים כאלה בין אחרי הנטילה שהוא נטל אחרי שירותים ובין אחרי נטילה שהוא נטל בבוקר , האם אחרי כל נגיעה במים האלו אני צריך ליטול שוב ידיים?
3) א .האם אחרי שעוברים ליד נבלה של חיה כלשהי אם זה חיה גדולה או ציפור או חתול או צפרדע , האם צריך ליטול ידיים כשנכנסים לארבע אמות שלה? ב. והאם צריך ליטול ידיים שנוגעים בה או דורכים עליה בטעות? (אשמח אם הרב יוכל לפרט אם צריך נטילה כלשהי , האם זה נטילה מכלי וכמה פעמים צריך ליטול על כל יד).
4) האם יש הלכות כלשהם בנטילת מים אחרונים האם צריך שהמים יגעו בכל חלק באצבעות?
ראיתי בספר וזאת הברכה בבירור הלכה בסימן יא שהוא מבאר שם מה השיעור לגימות לשתיית רביעית האם זה שלוש בליעות , או גם יותר בליעות אבל רק לא להוציא את הכוס מהפה,
לא הצלחתי להבין מה להלכה אשמח אם הרב יוכל לישב את דעתי . (אני נוהג כספרדי)
תודה רבה רבה וסליחה על ריבוי השאלות אלו נושאים שמטרידים אותי ,
מודע לכך שזה לא ממקום הכי בריא שיש אבל אשמח לדעת את עיקרי הדין זה יכול להקל עליי . תודה שוב

תשובה:

1. אם הלכת שוב לשירותים יש ליטול ידים לפני התפילה, אבל זה לא צריך להיות שלוש פעמים, אא"כ אתה נוהג בכך תמיד לאחר שירותים. הנטילה שלוש פעמים אינה קשורה להכנה לתפילה היא קשורה להסרת רוח רעה, משנת הלילה ולמי שחושש בכך גם אחרי שירותים [במגן אברהם הביא בזה מחלוקת בתחילת סימן ז].

2. לא. אבל עדיף לרחוץ את מקום הנגיעה.

3. לא צריך ליטול.

4. יש ליטול גם מבחוץ עד פרק שני של האצבעות, וז"ל המשנה ברורה סימן קפא ס"ק י:

ורע עלי המעשה שראיתי שיש אנשים אשר המה זהירים בנטילת מים האחרונים אבל אינם יוצאים חובת הדין כלל וכלל דאינם נותנים כ"א איזה טיפים מים על ראשי האצבעות עד אשר אפילו עד סוף פרק הראשון אינה מגעת ולפעמים יוצאים בנגיעה בעלמא במים וידיהם נשארים מטונפות מזוהמת המאכל כבראשונה ובאמת מן הדין צריך לרחוץ לפחות עד סוף שני פרקי אצבעות וכנ"ל.

5. שתיית רביעית היא כדרך בני אדם, כלומר לשתות שתים שלוש לגימות די רצופות בלי הפסק ביניהם אלא כפי שרגילים לנשום מעט, על זה מברכים, ראה שער הציון סי' רי ס"ק יא.

בשורות טובות, ובלי לחץ…

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל