שאלה:
שלום וברכה. אשמח מאוד בבקשה לתשובה בהירה, כי חיפשתי בהרבה מקומות ולא ממש מצאתי..
האם נגיעה בידיו של אדם שבוודאות לא נטל ידיו בבוקר, מחייבת נטילה?
ואם כן,
א. באיזו צורה? 3 פעמים סירוגין. שטיפה רגילה.
ב. באיזו בהילות? זאת אומרת, ישר אחרי הנגיעה, רק לפני תפילה או תורה.
וכן, אותן שאלות לגבי נגיעה בכלים בכיור שנטלו עליהם ידיים.
תודה רבה
תשובה:
לגבי נגיעה באדם אחר כלל לא הוזכר בקדמונים שצריך ליטול ידים, אמנם בן איש חי פ' תולדות אות יב כתב להמנע מכך, ושאם נגע באדם אחר יטול אותו אדם ידיו שלוש פעמים, אין לזה קשר עם תורה ותפילה זה נושא של רוח רעה, לא צריך בבהילות כיון שכאמור זה חידוש.
כמו כן, במקרה שיש להניח שרחץ ידיו שלוש פעמים, גם שלא בכלי, נניח אותו אדם שאינו מקפיד, קם בבוקר רחץ ידיים, אחרי זה לפני אכילה או ברחיצת פירות רחץ ידיים וכו', מעיקר הדין זה מועיל אף שלא היה בכלי [לענין רוח רעה] ועל זה יש לסמוך להקל.
תודה. אשמח לדעת לגבי האם 3 פעמים הכוונה בכלי ולסירוגין?
וכן מה הדין לגבי נגיעה בכלי שנטלו עליו ידיים שחרית?
תודה
לכתחילה בכלי ולכתחילה לסירוגין אבל לסירוגין אינו מעכב ושלא בכלי כאמור הביא הבית יוסף בסימן ד' מחלוקת ולכן כאן שבלאו הכי לא ברור מקור החומרא הזו יש להקל.
בנגיעה בכלי אין חשש.
והעיקר שהכל יהיה בלי לחץ וחששות, הרבה פעמים מגיעים לסוג של חרדות לא רצוניות וזה ממש לא רצון ה'. עדיף לא להתייחס לחומרא הזו אם יש חשש של חרדה הכי רחוקה.
השאר תגובה