לתרומות לחץ כאן

נטילת ידיים שחרית

שאלה:

שלום וברכה לרב, יש לי 3 שאלות

1. אין לי קערה שהיא כשרה שאני יכול לשים שם את הנטלה בלילה בשביל הבוקר לנטילה בלי הברכה, האם לשים בכל זאת את הנטלה שם? או לוותר על הנטילה שליד המיטה?
(אגב גם הנטלה אינה כשרה וגם לא עברה טבילה, לא מדובר רק על הקערה)
2. אני מאוד מבולבל בסדר של הנטילת ידיים, נגיד ונטלתי ידיים ליד המיטה בלא ברכה, אחרי זה אני הולך לעשות צרכים דבר ראשון, ואז אחרי זה נוטל ידיים לסירוגין בכיור ומברך על נטילת ידיים, מנגב, ואז ממלא את הנטלה ושוב נוטל לסירוגין ומברך אשר יצר ומנגב? האם זה הסדר? או שבנטילה אחת אני מברך על שניהם רצוף ואז מנגב?

3. במידה ואין לי בכלל צרכים, האם לברך אשר יצר בכל זאת? ראיתי איפשהו שצריך בכל זאת ואם כן צריך, האם זה בצורה שרשמתי בשאלה מספר 2 עם הפסק בין לבין?

תודה רבה לרב

תשובה:

לא צריך קערה "כשרה" לנטילת ידים, ואגב כלי פלסטיק פטורים מטבילת כלים.

בנטילה אחת די, אחרי שבירכת על נטילת ידיים אתה יכול לברך אשר יצר, הידיים שלך כבר טהורות למה ליטול שוב?

נחלקו הדעות אם מברכים בבוקר אשר יצר בלי עשיית צרכים, כמובא בתחילת סי' ד, ומספק אין לברך, למעשה זו מציאות נדירה שאדם קם בבוקר ואינו צריך ללכת בכלל לשירותים.

שבת שלום.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום וברכה לרב,
    יש לי כמה שאלות חוץ מהראשונה הן לא קשורות לנושא
    1. בנוגע לברכה על אשר יצר, אין צורך לנגב את הידיים לפני ברכת אשר יצר מהברכה על נטילת ידיים נכון? אני נוטל פעם אחת מעלה את הידיים למעלה מברך על נטילת ידיים ואחרי זה מוריד את הידיים למטה ומברך אשר יצר רצוף ומנגב בסוף, מבלי לנגב את הידיים אחרי הברכה על הנטילת ידיים, האם זה בסדר?

    2.אני בחו״ל, יש לי צלחת קטנה שטוחה כשרה וסכין ומזלג כשרים לגמרי, קערה וקרש חיתוך מפלסטיק אין לי כשרים, הקערה גם לא טבולה בנוסף לזה שהיא טריפה,
    האם אני יכול להשרות בקערה כזאת לכתחילה ירקות עם סבון לצורך סלט?

    3. האם אני יכול לחתוך בקרש חיתוך הזה ירקות? (לא חושב שבחיים היה שם בשר , עוף או תולעים שהם חמים, תולעים בכללי היה בגלל שהמשפחה שלי חילונית ולא מקפידים, כך שבטוח היה שם)

    4. במידה ואני יכול לעשות לכתחילה מה שרשמתי למעלה, האם אני יכול לאכול את הסלט עם כף לא טבולה וטריפה בקערת זכוכית שהיא לא טבולה ואולי גם טריפה? למרות שלא יודע אם טריפה זה שייך בזכוכית

    5. אני יכול בתכלס לחתוך את הירקות בצלחת הקטנה השטוחה שהיא כשרה לגמרי, ולאכול את הסלט עם מזלג כשר לגמרי, ורק הפעולה של ההשרייה בסבון היא תהיה בקערה לא טבולה ולא כשרה (או זכוכית או מעין חרסינה מה שעדיף לפי הרב), אני מעדיף לכתחילה לעשות את מה שרשמתי לכבודו למעלה אם זה ניתן, האופציה הזאתי האחרונה בכלל לא נוחה ועדיף כבר לא לאכול סלט (למרות שאולי זה מה שנכון לעשות) אבל כבודו יודע כמובן יותר טוב ממני, וכמובן שכל מה שרשמתי עד עכשיו זה רק אם אפשר לכתחילה, חס ושלום בדיעבד

    תודה רבה לרב

  2. 1. לא צריך לנגב.
    2. יכול להשתמש.
    3. אל תחתוך על זה דברים חריפים.
    4. אסור לאכול בכלים אלו.
    5. לא לשכוח שהעולם מוצף היום בכלים חד פעמיים נוחים. כמו כן, אם תיקח 10 דולר תוכל לקנות לך צלחת גדולה יפה וסכום וכוס, ובעוד חמש דולר יהיה לך עוד כמה דברים טובים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל