לתרומות לחץ כאן

קבלן שביקש מהיצרן שלא יציין את איכות המוצר ויש חשש שירמה בו אחרים

שאלה:

יצרן שרגיל להטביע על המוצרים שלו את טיב המוצר(יש דרגות שונות של עובי וכדומה). קבלן הרוכש, מבקש מהיצרן שלא יעשה זאת. יש להניח באופן מאוד סביר שבקשתו נובעת מתוך כך שמעוניין להסתיר מן הלקוח שלו שהזמין טיב בדרגה גבוהה יותר, ויתן לו את זה מבלי שהלקוח ישים לב לדרגה פחותה (שההבדל קטן ביותר). תכל'ס הקבלן ירמה את הלוקח. האם ליצרן יש בעיה להישמע לבקשה? האם הוא בגדר מסייע לדבר עבירה?

תשובה:

שלום וברכה,

אסור ליצרן לשמוע לבקשת הקבלן.

בהצלחה.

מקורות:

בהלכות גנבת דעת מלבד האיסור לגנוב דעת, מצאנו שאסור להכשיל אחרים שייגנבו דעת ומטעם זה אסור למכור מוצר שניתן לרמות בו אחרים – כמבואר במשנה ב"מ (ס, א) מי שנתערב מים ביינו לא ימכרנו בחנות אלא א"כ הודיעו. ולא [ימכרנו] לתגר אע"פ שהודיעו שאינו אלא לרמות בו. מבואר שיש איסור למכור לתגר את היין שהתערב עם מים שמא ירמה בו ולא יודיע שהיין מזוג. ביאר הסמ"ע (רכח ס"ק כא) שכיון שהוא לא עירבו אלא אחר ערבו יורה היתר לעצמו שלא להודיע שיין זה מזוג. וכתב בספר הממקח והממכר לרב האי גאון (שער מט) שה"ה בכל דבר שיכול לרמות בו אסור למוכרו לתגר. ולכן אסור ליצרן למכור מוצר כשהקבלן מבקש להסתיר מידע על איכות המוצר.

גם בהלכות גזילה (שו"ע חו"מ סימן שנח) מצאנו שאסור לקנות סחורה מעובד שיש חשש שהדבר שמוכר הוא גזול. ובפרט שאם העובד אומר ללקוח שיטמין את המקח, הרי רגלים לדבר שהמוכר גוזל מהמעביד ומוכר, ואסור לקנות ממנו (כמבואר שם בסעיף ג). ולכן גם אסור ליצרן לסייע לקבלן לגזול אחרים.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל