לתרומות לחץ כאן

צדקה באופן שגורם צער לבעל צדקה

שאלה:

שלום להרב, ילמדנו רבינו, גבי צדקה שבאנו לבקש חוות דעת לעזור בענינים שקוראים לפעמים כאן בחו"ל עם הגובה צדקה. ראשון יש אנשים שבאים לגבות צדקה באופן מאוד פסיבי אגרסיבי דהיינו לא צועקים או מאיימים בפירוש אלא האיום הוא "ברשות " התורה דהיינו באופן דלא כהלכתא כגון שואל צדקה וכאשר מקבל שאין לו כסף או נותן פחות ממה שרוצה אומר שיהיה טענה עליו בשמים או כדומה לזה ודומה לסיפורי בעל השם טוב של עשיר שעזר החבר והחבר נעשה עני וכשחזר לבקש לא קיבל בחזרה וחזר בגילגול ואז הפסיד הזדמנות לתקן ואמר לו הבעל שם טוב שיתן לאשת חבירו כמעט כל הממון ושיחיה בפשיטות כדי לתקן, להבדיל שהוא היה קדוש ובעל רוח הקודש. אבל יש אנשים שבונים על רעיון כזה לאיים ולקבל מה שרוצים, ומעשה בשבוע שאחד "ראש כולל" בא לרב קהילה מכובדת מאוד וביקש ממנו להתקשר לעשירים ואמר שאינו יכול לעזור כזה ברכה והצלחה ואיים לו שיהיה לו טענה עליו בשמים במקום להיות עניו, והשיב לו הרב לשכשיהיה "טענה" כפי זה דומה שאז ידבר לו דהיינו אין בדברים אלו כלום. ויש אלו שפחות אגריסיבי אולם לא יודעים לקבל שאין לאנשים כסף וגורים צער לבעלי בתים או למי שמבקשים דהיינו יכול לעבור על איסור דאורייתא של הונאת דברים. מה האופן להתייחס בכבוד לאנשים שכך עושים? רוצים לעזור אבל לא נעים התייחסות כזה. ושואלים איך להשיב באופן שיפסיק בלי לבייש עני חס ושלום, כבודם חשוב שהם בני ישראל. ידוע שמצב קשה עברו בחיים ולא נעים להיות רחוק מן משפחה, ויש הרבה צער, כמה עברו דברים קשים בחיים ויש הרבה עם בעיות נפשיות, ובעיות אחרים שעוני וחולי גורמים. השאלה כיצד לדון לכף זכות ולא למנוע מלעזור מי שאינו מתנהג יפה כלפיך כלל ורק רואה את כמו בנק או כמו בעל חוב שלו. שני, האם נכון אנשים להשתמש באתרים של צדקה בטלפון שליהם כמו מכונה של כרטיס אשראי? קרוב לודאי שלא עלה על דעת בעל האתרים שישתמשו באתר באופן כזה, ונ"מ שמידע הכרטיס רשומה בטלפון של אנים אלו. לא מדובר במכשיר שמחברים לטלפון שמאפשר לקבל כרטיס אשראי, אלא חזינן בפירוש אנשים מקבלים כרטיס של אנשים ונכנסים באתרים ועושים "תרומה" דרך כרטיס של אנשים להם. שזה אינו מכונה של אשראי. שלישי. מה האופן להתיחס לנוהגים שנותנים מידע להגובים אם יש רשות להם לעשות כך? ורוב פעמים חזינן כמה לישנא בישא עוברים אנשים כאשר אינם מקבלים מה שרוצים והנהגים שגרים בעיר של בעל בתים במקום לא לומר דבר ולמחות מוסיפים לשים קש באש ואמרים זה יש לו וילה וכו' שגורם עוד כעס ולפעמים גם אומרים לשון הרע על בעל הבית שהיה לו לתת עוד וכו' וכו' לא אומר חידוש כאן. רביעי. אנשים שיש סמיכה ואף עפי כן מדברים לשון הרע על רבים גדולים בין של העיר או של א"י שכולם רק רוצים לחתן הנכדים ושהמוסדות רק דואגים לחתן נכדים וכו' בקיצור פוסל כולם ושרק יש לתת לעני אמיתי שכיר ממש שעני וטוען שהוא כך ות"ח ושלא יפה עושים לתת למוסד וטוב לתת למישהו כמוהו. מה אופן להשיב בנימוס יפה בלי להיכנס למחלוקת כאשר שומעים שיטויות כזה. ה' ישמרכם ויברכם! כאן יש ת"ח אמיתיים שבת שלום

תשובה:

שלום וברכה,

 

  1. משולחים שלא מתנהגים יפה עדיף שלא לתת להם כדי שהנדיבים שנודבים מהונם ואונם למען התורה לא ימאסו במחזיקי התורה. ובגלל שיבואו אליהם אנשים מועטים שמאיימים ולא מתנהגים בדרך ארץ יקפצו את ידם ולא יתנו כלל, אך כשידעו אותם משולחים שהם לא מקבלים יפסיקו להגיע לנדיבים.

 

  1. אם גובים מעות שלא ברשות, הרי זה גזלת ממון. אם רק משתמשים באתר כדי לקבל מידע, ואין רשות להשתמש באתר לצרכים אלו, הרי זה משנה מדעת בעל הבית בשימוש בנכסי חברו, ואסור לשנות מדעת בעל הבית כשהוא משתמש בנכסים שלו והכא נמי בשימוש באתר של בעלים מסוים.

 

  1. כאשר מעביר מידע של נדיבים, והנדיבים לא מסכימים, יש בזה איסור של לשון הרע ורכילות שהרי גורם להם נזק בכך שמפרסם את שמם והם לא רוצים בכך.

 

  1. אין החלטה למי להעדיף, והנדיב או הגבאי של הנדיב זכותו להחליט מה עדיף ואת מי להקדים בנתינת הצדקה שהיא ממון שלו או ממון שהוא מופקד עליו.

 

בהצלחה, ותרבו צדקות בעם ישראל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל