לתרומות לחץ כאן

ספרים שאינם שימושיים בספריה תורנית

שאלה:

שלום מה לעשות בספרים בספריה התורנית של ביהכנ"ס שנתרמו לפני שנים רבות, אך חדלו להיות שימושיים שכן יצאו לאור סדרות אטרקטיביות יותר. לדוגמה גמרות או פירושי תורה שבמהלך השנים יצאו לאור במהדורות בהירות בהרבה. מדובר בספרים ישנים – לא בלויים, שאף ביכנ"ס אחר או אנשים פרטיים אינם רוצים בהם. הם תופסים מקום במדפים וכל זמן שלא מוציאים אותם, אין מקום להכניס ספרים חדשים.

תשובה:

שלום וברכה,

הספרים וההקדשות שייכים לבית כנסת, ותפקיד של הבית כנסת לפעול לטובת המקום. ואם טובת המקום שהספרים יוחלפו בספרים ממהדורות חדשות ויהיה בזה תועלת יותר לחובשי בית המדרש, מותר לגבאי להוציא את ספרים הישנים לגניזה ולהביא תחתיהם חדשים. וסמכותו של הגבאי לעשות כן כיון שהתמנה לצורך סידור הספרים. ראה מקורות. 

אמנם יתכן ויש בעיה מצד השמות שהונצחו בספרים, שעל דעת שיהיה זיכרון לאותם שהנציחו את יקיריהם, ולכן אם כותבים את שמותיהם של הנפטרים או של התורמים על גבי ספרים אחרים, מותר.

בהצלחה. 

מקורות:

שולחן ערוך יורה דעה הלכות צדקה סימן רנט סעיף ג:

ישראל שהתנדב נר או מנורה לבה"כ, אם נשתקע שם בעליה מעליה שאינה נקראת על שמו, יכולים הצבור לשנותה אפילו לדבר הרשות,  אפילו אם גם המתנדב מוחה) (מהרי"ק שורש קכ"ג קכ"ד ובשם רשב"א ותשו' רא"ש). ואם לא נשתקע שם בעליה מעליה, אין יכולים לשנותו לדבר הרשות, אבל לדבר מצוה יכולים לשנותו. וכתב הש"ך ס"ק ח: יכולים הצבור כו'. דוקא צבור אבל גבאי לא וכבר נתבאר זה בסי' רנ"ו סק"ח: ועיין שם שמבואר שבדבר שהמנהג שהגבאי יעשה מה שירצה יכול הגבאי לשנות לדבר הרשות. ולפ"ז מסתבר שהחלפת ספרים נהוג שהגבאי עושה ומותר.

אמנם מצד השמות שהונצחו בספרים, יש לדון בספרים שאין בהם שימוש האם נחשב שנשתקע שמם, וא"כ יהיה מותר להשליכם למרות שיש בהם שמות. אמנם אם נאמר שאין זה נחשב שנשתקע שמם, אם יכתוב הגבאי את כל השמות על גבי ספרים אחרים – מותר. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל