לתרומות לחץ כאן

זרע לבטלה בשוגג

שאלה:

בס״ד לכבוד הרב, אדם שהיה עם אשתו, בהיתר כמובן ולפני שהספיקו להגיע לביאה מלאה לא ברצונו, יצא הזרע, למרות שניסה לעצור, השאלה האם זה נחשב זרע לבטלה שנאמר עליו עוון החמור ביותר? (אני שואל גם לדעת מרן השו״ע) שמחמיר יותר מהרמ״א) ? האם זהו עוון כלל (כולל לדעת מרן השו״ע)? כל טוב

תשובה:

שלום רב,

לפי השו"ע אכן נראה שיש כאן איסור בשוגג. ולכן צריכים להקפיד על כך שלא להגיע לידי זה. לדעת הרמ"א נראה שאין כאן איסור כפי שעולה מדברי האגרות משה (אבה"ע ח"א סי' סג) איך שביאר את שיטת ר"י והרמ"א בעקבותיו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שאלתי את הרב שלי אותה שאלה ואמר לי שזה זרע לבטלה גמור אפילו לדעת הרמ"א,והוא אמר שעיין באיגרות משה ולא מצא שום דבר,וביקש את השם של הרב שענה ולא מופיע בשום מקום

  2. שיטת ר"י כידוע שבאקראי מותר שלא כדרכה. והרמ"א הביאו להלכה. ויש בזה תמיהה גדולה כפי שתמה בב"י איפה מצאנו איסורים שיהיה מותר לעבור עליהם באקראי? על השאלה הזו מאריך האגרות משה להסביר שברור שאין איסור בתורה שמותר לעבור עליו באקראי, וכוונת ר"י להסביר את גדר האיסור. ולכן הוא מאריך שם לבאר שגדר האיסור הוא לבטלה. כלומר, כאשר אינו לבטלה אין זה בגדרי האיסור. לכן לדוג' לצורך הפריה חוץ גופית זה לא מותר בגלל שלצורך ילדים התירו הוז"ל, ממש לא, גם לצורך ילדים לא התירו איסור כזה. אלא כאשר זה לצורך ילדים אין זה בגדר "לבטלה" ולכן כותב שם האגרות משה שכאשר זה לצורך עונה מותר באקראי כי אין זה לבטלה, והוא מסביר מדוע רק באקראי עיי"ש. לכן, לענ"ד בתיאור שתיארת כאן שזה היה לצורך עונה, ולא לבטלה אין זה בגדרי האיסור ולכן מותר. צריכים לדעת שאם עושה לצורך עונה אבל כוונתו שלא תיכנס להיריון זה איסור גמור וזה בדיוק מעשה ער ואונן. אבל כאשר זה רק לצורך עונה זה נחשב שאינו בגדרי האיסור "לבטלה".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל