לתרומות לחץ כאן

צירוף למנין אנשים שנמצאים בבית הכנסת ולא מתפללים

לכבוד הרב שלום.
השאלה שלי אם התחלנו להתפלל שחרית ביום רגיל ללא ספר תורה והגענו לישתבח ולא היה מניין המשכנו יחיד עד לפני העמידה מאחר ויש מתפללים מבוגרים אנחנו ממשיכים לקרוא להם את התפילה בקול. ולפני העמידה הגיע המתפלל העשירי האם ניתן להמשיך להתפלל במניין או להמשיך ביחיד. בתודה מראש יצחק

תשובה:

שלום רב

בעצם המציאות שנוצרה, היא שיש לנו עשרה אנשים אבל לא כולם מתפללים שמונה עשרה. במקרה כזה נחלקו הפוסקים אם תפילת שמונה עשרה נחשבת תפילה בציבור, במקרה שיש מנין מצומצם וקשה להקפיד שיהיו עשרה שיתחילו יחד, ניתן להתייחס לזה כתפילה בציבור לכל דבר וענין, וכמובן מכאן ואילך אתם ממשיכים כתפילה בציבור, ובלבד שיהיו שישה אנשים המתחילים שמונה עשרה יחד.

מקורות:

פשטות דברי המשנה ברורה סי’ צ’ ס”ק כ”ח היא שצריך שיהיו עשרה ביחד בשעת התחלת השמונה עשרה ואז נחשב לתפילה בציבור, אמנם בסי’ ס”ט סק”ח כתב שרוב מנין הם כמו ציבור גמור וכן כתב בשו”ע הרב סי’ ס”ט סק”ה, ונחלקו האחרונים להלכה אם אכן צריך להקפיד שיתחילו עשרה יחד שמונה עשרה בלחש, ובשו”ת מחזה אברהם ח”ב סי’ ט’ כתב על פי החתם סופר או”ח סי’ ק”מ שאין צריך עשרה ומספיק שיש ששה ובפסקי תשובות סימן צ’ הערה 159 הביא מקורות רבים כשיטה זו, אמנם עי’ בשו”ת יד אליהו סי’ ז’ ובתשובות והנהגות ח”א סי’ ק”ד בשם הגרי”ז מבריסק, ארחות רבינו חלק א’ סי’ ק”ס ואגרות משה או”ח חלק א’ סי’ כח – ל שלענין תפילה בציבור לא מועיל רוב. ולכן לכתחילה יש להחמיר שיהיו עשרה ביחד בשעת התחלת התפילה, וכשהמנין מצומצם ניתן להסתפק בששה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל