לתרומות לחץ כאן

לווה שרוצה שהמלווה ימחל לו על חצי מהחוב האם מועיל מסירת מודעא

שאלה:

שלום וברכה

אם ראובן חייב לשמעון סכום כסף נניח 2000 ש"ח, אבל לראובן ממש אין מה לשלם, כי הוא בעל חוב גדול להרבה אנשים, והוא הצליח לגייס סכום להחזיר את החובות אבל רק באופן חלקי, ושמעון מתוך הבנה שיותר מזה לא יצליח לקבל, מסכים לקזז 50 אחוז מהחוב, ולקבל רק 1000 ולמחול על על ה1000 הנותרים, ועושים ביניהם הסכם כתוב וכו', וראובן חושש שביום מהימים שמעון יחזור לדרוש את ה1000 הנותרים, ויטען שמסר מודעא שכל המחילה הזאת היתה רק מחמת אונס כי הבין שאחרת אין לו אפשרות לקבל בחזרה כלום, ולכן ראובן רוצה לכתוב בהסכם ביניהם 'בביטול כל מודעות וכו', האם זה יועיל לראובן?

האם זה נחשב פשרה או מתנה? האם זה נחשב בכלל אונס שהרי האונס לא מגיע מצד שלישי אלא שמעון עצמו דחוק למעות ורוצה להציל מה שיכול, וא"כ אולי זה לא נחשב אונס? את"ל שזה נחשב אונס, האם כאשר כותבים בשטר 'בביטול כל מודעות' זה מועיל?

בקיצור, מה ראובן צריך ויכול לעשות כדי שהוא יהיה בטוח שב1000 ש"ח הללו הוא סוגר את החוב, ולא יקפוץ עליו יתרת החוב לאחר זמן?

תשובה:

שלום וברכה,

מחילה נחשב למתנה, ולכן מלווה שחייבים לו כסף ומוחל על חצי חוב ללווה, דינו כנותן מתנה. ובמתנה אין צריך להוכיח שאנוס, ועצם העובדה שמוסר מודעה שהנתינה באונס, זה עצמו הוכחה שהוא אנוס. ולכן במתנה אפילו שביטל את המודעה, אם יודעים מאונסו לא מועיל הביטול. ולכן לעולם יכול המלווה למסור מודעה ואח"כ להראות שמוחל ללווה, ולבטל את המחילה.

אונס משמגיע ממקום אחר אינו אונס. אבל בשאלתך האונס מגיע מהלווה שלא רוצה לפרוע את כל החוב שחייב, ולכן נחשב לאונס, ומועיל על כל ביטול מודעה.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סימן רה סעיף ג. וסעיף יא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל