לתרומות לחץ כאן

פסח למתארח במלון

שאלה:

שלום וברכה. אני נוסע למלון לפסח בי"ג ניסן. שאלותיי: 1. האם צריך לעשות בדיקה בבית, ומתי, ולהשאיר י' פתיתים,ואם כן, עם ברכה? 2. האם צריך לעשות בדיקה בחדר במלון? 3. האם יש עניין לקנות חמץ בי"ד בבוקר בכדי לעשות שריפת חמץ? 4. האם כדאי לעשות מכירה מוקדמת לגוי או רגילה? 5. אם מוכר את כל הבית, האם השכן יכול להיכנס כדי להשקות את העציצים? 6. כאורח במלון יש עניין לעשות עירובי תבשילין?

תשובה:

שלום וברכה

אם אתה עושה מכירת חמץ [רגילה של יום י"ד] בבית נחלקו הדעות אם יש חיוב בדיקה, לכן לא ניתן באופן זה לבדוק בברכה אא"כ משאירים חלק בבית ד' אמות שאינו נמכר ושם בודקים ומברכים. אם עושים מכירת י"ג אין חיוב בדיקה, אבל גם בזה יש סוברים שאם מוכרים הכל חייבים לבדוק, כיון שיש גם חובת גברא, ולכן בכל מקרה יש צורך להשאיר ארבע אמות כנ"ל, ושלא יהיו חשופות שהן בדוקות מאליהן, אלא משהו שמצריך בדיקה.

את החדר במלון יש לבדוק מחמת החשש שמא יבוא לאוכלו, שהרי לא נעשתה שם בדיקה.

על השאלה אם יש ענין לקנות חמץ כדי לקיים חובת ביעור, כידוע הסתפק בזה המנחת חינוך, אם החיוב הוא אקטיבי או רק כשיש חמץ לשורפו, והמנהג שלא להצריך קניית חמץ לצורך שריפה.

הבעיה במכירה מוקדמת היא שזה נראה חוכא ואיטלולא שאם מוכר וממשיך לחיות בבית… לכן מצד זה זה לא מומלץ, אבל מאידך גיסא אם לא מוכרים מכירת י"ג זה מצריך בדיקה של ממש.

אפשר להכנס להשקות עציצים.

יש לעשות עירוב בלי ברכה בגלל ההדלקת נרות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אם הבנתי נכון- אז בבית להשאיר ד' אמות לא מכורות ולבדוק בלי ברכה. בחדר מלון לבדוק רגיל בברכה [גם אם לא אמצא שם חמץ כלל]. מכירה לגוי לעשות רגיל ולא מוקדם.
    עירוב תבשילין לעשות בלי ברכה בגלל הדלקת נרות. ניתן בעירוב תבשילין לסמוך על המשגיח במלון שעושה עירוב ומזכה לכלל האורחים, או להשתדל בכל אופן לעשות אישי?
    ושאלה נוספת שלא נשאלה- במלון שנהיה בחו"ל אין יהודים שגרים שם, לא קהילה יהודית או שליח חב"ד, ורוב מכריע מאורחי המלון מהארץ. איך אם בכלל צריכים אנו לנהוג ביו"ט שני?

  2. לא. אם אתה משאיר מקום לא מכור אתה בודק בברכה!
    מכירה לגוי אם תעשה רגיל תצטרך לבדוק היטב את שאר הבית, אם תעשה בי"ג לא תצטרך, ואעפ"כ כדאי בי"ד כדי לא לעשות צחוק מהמכירה.
    במלון בלי ברכה כי את המגיע לשם אחרי זמן חיוב בדיקה.
    עירוב תבשילין בלי ברכה.
    כיון שיש בעיר יהודים גם אם הרוב מהארץ יש יו"ט שני ככל די בן א"י בחו"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל