בדיקת חמץ בחדר שניתן לאורחים – המשך

שאלה:

שאלתי באתר בזה הלשון: שאלה: שלום רב אדם שנוסע מדירתו לכל פסח, ורוצה כדי להפטר מחיוב בדיקת חמץ בכל הדירה. אז לכן מוכר את כל הדירה מכירת י”ג, ומשאיר לעצמו חלק קטן לצורך המצוה. אולם מה הדין, כאשר יש חדר אחד שאנשים ביקשו ממנו להשאיל להם לחג, והוא נותן להם את זה ללא תשלום. והודיע להם שלא מנקה שם, ויעשו בדיקת חמץ. אך כנראה שהם רגועים..ולא נראה שהם ישלחו מישהו לנקות לפני… האם מחוייב לנקות ולבדוק שם? ענו לי: תשובה: שלום וברכה ברור שאם זו הדירה שלו והוא לא מוכר אותה, עליו לנקות. אולם לא הבנתי את התשובה, אם הוא לגמרי לא בבית, והוא מעמיד את הבית לרשות מישהו אחר. והשני כמו שוכר. אז זה לא חיוב על השני? ואחריות שלו, שמה שיעשה-יעשה…

תשובה:

שלום וברכה

השאלה הזו שלך נוגעת למחלוקת הראשונים הגדולה בסוגיא בפסחים ד ע"א מה הסיבה שבעצם חיוב הבדיקה הוא על השוכר ולא על המשכיר, ובתוס' שם נקטו שהסיבה לכך משום שמסירת המפתח מהווה קנין של שכירות, והיום לאחר שחל קנין השכירות, השוכר נחשב בעל הבית ועליו מוטלת חובת הבדיקה. הטעם הזה שייך דוקא באופן שנעשה קנין, אבל סתם אנשים שמתארחים בבית בלי שום קנין לא נחשבים בעלי הבית לענין זה, ובלי ספק יש לך זכות קנינית להוציא אותם משם בתוך החג, ולכן זה לא פוטר אותך מחובת הבדיקה לפי דעתי. והדברים מפורשים בשו"ע בסי' תלז שטעם החיוב על השוכר משום שקנה באחד מדרכי קנין השכירות.

מקורות:

 

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

חפשו מאמר

מדריכים הלכתיים

חפשו מדריך הלכתי

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל