לתרומות לחץ כאן

בדיקת חמץ אחרי נקיון הבית – מדוע?

שאלה:

אם אני ניקתי את הבית לפני פסח, מה צריך לבדוק בבדיקת חמץ הרי אני יודע שאין חמץ

תשובה:

שלום וברכה

בענין שאלתך זו יש שתי גישות מרכזיות: יש שסברו, שכיון שחז"ל קבעו לבדוק את הבית לאור הנר ובלילה, הנקיון שעשינו אינו נחשב בדיקה מספקת כיון שלא נעשה על פי תקנת חז"ל. לפי שיטה זו, אכן יש לבדוק הכל לאור הנר, אפשר לבדוק ארונות בלא ברכה בלילות שלפני זמן הבדיקה, ובליל הבדיקה את השאר. כך היה עושה למשל הגר"ח קנייבסקי, שלמרות כלהנקיונות היה בודק שעות רבות את הבית, מתכופף ולא נמנע מכל מאמץ לבדוק הכל לאור הנר.

הגישה השניה היא זו של הגרש"ז אויערבך, כפי שמובא בס' הליכות שלמה ועוד, לדעתו אכן נקיון יסודי באופן שניכר שאכן לא נשאר כלום, אמור להספיק ואין חיוב לבדוק שוב לאור הנר דבר שראיתי ברור שלא נשאר שם דבר, אלא עיקר מטרת הבדיקה, היא לעבור ממקום למקום ומחדר לחדר ולראות שאכן ניקו הכל, הוא היה שואל כל משך הבדיקה האם ניקו תיק פלוני, אם זכרו מגירה אלמונית וכו'. והמטרה לראות שלא שכחו שום דבר.

ואגב, מחשש ברכה לבטלה, אכן נהגו כמנהג האר"י להחביא עשר פתיתים שאז אכן יש חמץ ויש לברכה על מה לחול, רק יש לרשום בדיוק היכן הניחו, ולהניח עטוף בניילון.

הכנות קלות ונעימות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל