לתרומות לחץ כאן

ברכה על בצל חי / חלב קוקוס

שאלה:

שלום. יש לי שתי שאלות. 1.ראיתי באתר שפסקו לברך על בצל חי שהכל. שאלתי היא מדוע לא נדון את הבצל כדין הפלפלים בשו"ע (רב,טז) שמאחר שאין דרך לאוכלם אלא ע"י תערובת אז אין לברך עליהם בפני עצמם כלום. 2.ביחס למי קוקוס. מה הדין במקום שמגדלים את הקוקוס רק בשביל המים? ומאידך במקום שהעיקר הוא הקוקוס אך גם שותים את המים? תודה רבה!!

תשובה:

שלום וברכה

בפלפלין מדובר בתבלין, שאין כל הנאה באכילתו לבדו, הוא כלל אינו מאכל אלא תבלין, לא נראה שכך גם בצל. יש הרבה דברים שנאכלים שלא כדרכם ומברכים עליהם כמו פירות בוסר וכו', הקושי לאכול אינו סיבה לפטור מברכה, רק חוסר ההנאה המוחלט, כמו באכילת פלפל יבש שהוא תבלין בעלמא. הבצל יותר דומה לדבר שרגילים לאוכלו מבושל ואכלו חי.

על חלב הקוקוס, אם נוטעים בשבילו מסתבר שיש לברך העץ, אבל באופן רגיל יש לברך שהכל כמבואר בכף החיים רב סב.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. באופן שהוא עיקר הפרי ונוטעים אותו לשם כך, אין סיבה שלא לברך עליו העץ, המיץ צבור בחלל הפרי והוא לא דומה לשאר מיצי פירות שהם רק על ידי סחיטה ולדעת רוב הפוסקים נחשבים זיעה בעלמא. אבל נראה שלא קיימת מציאות כזו בקוקוס.

  2. שלום, מחילה שוב על השאלה.
    מה ההבדל בין מציאות זו למים מהסוכר שמוצצי אותם שעליו דנים הפוסקים ושם ההכרעה לכא' לברך שהכל?
    תודה רבה.

  3. זה הסברתי, שכל מיצי הפירות שהם בעצם חלק מבשר הפרי ויוצאים על ידי סחיטה או מציצה, הם בגדר זיעה בעלמא, כאן יש חלל בפרי ושם כנוס משקה בנפרד לגמרי מהפרי. כך נראה לי אף שלא ראיתי מפורש כי אינני מאמין שקיימת מציאות כזו של גידול לצורך החלב..

  4. שלום לרב. אני נמצא בהודו וקניתי כאן מין של קוקוס שעיקר גידולו לשם החלב. המוכר בחנות עושה חור בקליפה ושם בפנים קשית. בפנים יש כ350 מ"ל נוזל ואף אחד לא אוכל את הבשר של הקוקוס. האם במקרה זה אוכל לברך בורא פרי העץ? בנוסף לעניין קידוש והבדלה האם יחשב כחמר מדינה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל