שאלה:
מהו האופן של קיבוץ החתימות בהיתר ק' רבנים? ואם מוטל זאת על הבעל או על הב"ד העוסק בנושא?
וכמה רבנים גדולים צריכים שיחתמו ע"ז? האם סגי בג' רבנים גדולים מג' מדינות והשאר אברכי הכולל?
תשובה:
שלום רב,
הבי"ד שפסק שראוי להתיר לו לשאת אישה שניה הם אלו שאמורים לדאוג לכך שיחתמו על ההיתר מאה רבנים מג' ארצות. אבל בפועל ודאי שהבעל יכול לסייע בזה, שהרי זה עניינו והוא רוצה לקדם את החתימות.
לגבי השאלה איזה רבנים צריכים לחתום וכמה מהם מובהקים. למעשה, בשו"ת חתם סופר הובא בפתחי תשובה סי' א' ס"ק טז שצריכים כל המאה רבנים להיות ראויים להוראה ומבינים את הסוגיה והנושא להתיר לו להינשא. אולם בפועל נהוג היום להחתים כמה רבנים חשובים ואחריהם חותמים אברכים וכד'. ראה בשו"ת בנין עולם סי' ג' וכן בשו"ת בית שלמה אבה"ע סי' צה שיהיה לפחות למדנים ולא רק יודעי חומש כהגדרתו. בשו"ת גינת ורדים כלל א' סי' י' כתב שהטעם שלא מקפידים היום שיהיו כולם בעלי הוראה הוא משום שלאחר האלף החמישי בלא"ה דעת רבים שכבר אין את התקנה. אם כי, האשכנזים מחמירים בזה בדיוק כמו בחרם, ולמרות זאת מקילים באלו רבנים צריכים לחתום. וראה בשו"ת משיבת נפש סי' מב שכתב שהטעם שלא מחמירים בזה הוא משום שלשון התקנה הוא מאה אנשים – א"כ כל מי שהוא "צורבא מרבנן" לאיש יחשב..ואין להחמיר בזה.
אין מילים בפי תודה רב. כתבתם:אולם בפועל נהוג כהיום להחתים כמה רבנים חשובים וכו'.בערך כמה עשר עשרים? יש ענין להחתים ע"ז או לא? במציאות כל החותמים קוראים הנוסח עם השמות?(אולי בא ע"י זה לבזיון האשה).
לא יודע כמה. בדרך כלל מדובר על חברי הבי"ד עצמם ועוד מספר רבנים בולטים אם זה 2 או 5 זה לא משנה. לגבי השמות. עד כמה שאני זוכר בהחתמות שאני ראיתי השמות הופיעו שם. אבל זה פחות משנה אם יופיע השמות המלאים או רק א' ב' העיקר הוא שהסיפור עצמו יופיע שם כולל נקודות העיקריות של ההיתר, ואת זה החותמים רואים, זה לא אומר שהם אכן מעיינים בכל שורה.. אבל לפחות שיראה שהם יודעים על מה הם חותמים..
השאר תגובה