שאלה:
שלום רב, רציתי לשאול שאלה בענין דמי שדכנות והצעת שידוך:
הענין הוא כזה, שהחסידות שהנני נמנה עליה הינה חסידות גדולה ומגוונת ביותר, דהיינו חסידים מבית מקורבים ליטאים וחוזרים בעלי תשובה ובקיצור כל הסגנונות האפשריים.
לאחרונה נוצר מצב שישנם שדכנים שלוקחים שמות של בחורים מישיבות או ממקורות אחרים ומתקשרים ומציעים להורים של בנות או להיפך בבת אחת 10-20 שמות ללא שום ידע בסיסי על מהות הבחורים. רק זורקים את כל השמות ומקווים שבהמשך אם ייצא מכל השמות איזה רעיון אז הם יהיו השדכנים או לכל הפחות המציעים. קרה לי עכשיו כזה מקרה שכבר התחלתי בתהליך ושני הצדדים הסכימו להתקדם לפגישה ואז פתאום באה השדכנית הראשונה שזרקה את ההצעה הזאת מתוך 12 שמות באותה שיחה ודורשת שהיא תהיה השדכנית. האם יש בזה היגיון? האם זה נכון מבחינה הלכתית שלזרוק 10-20 שמות ייקרא מתחיל בשידוך?
תשובה:
שלום וברכה,
שדכן הוא אדם שקירב בין הצדדים, והצדדים התרצו להצעה. שדכן או מתווך שמביא הרבה הצעות, לא קירב בין הצדדים. ולכן אם הגיע אח"כ אדם והציע הצעה – שהייתה בין ההצעות שהציע הראשון – וקירב את הצדדים, הוא נקרא 'מתחיל' ולא הראשון.
בהצלחה.
שלום רב, תודה על התשובה, האם אפשר לקבל את שם הפוסק בכדי לתת תוקף לפסק? כך שאוכל להציג את התשובה בצירוף שם הפוסק.
נפתלי בן חיים.
השאר תגובה