שאלה:
אני רשום במסגרת שנותנת מלגת דתות ואינה מקפידה על הלימודים בפועל של התלמידים. אני עצמי איני לומד בכולל. האם מותר לי לקבל את מלגת הדתות?
בנוסף, האם במצבי מותר לי להצהיר על עצמי כתלמיד סטודנט לבנקים ולחברות שנותנות הטבות לאברכים?
תשובה:
שלום וברכה,
לפי תקנון של משרד החינוך, המלגה ניתנת לראש הכולל עבור הלומד, וכל מו"מ של משרד החינוך הינו מול הראש כולל ולא מול הבן ישיבה. על כן כסף שנילקח שלא כדין הראש כולל הוא הגוזל ולא הבן ישיבה. אמנם הבן ישיבה נחשב שמסייע לגזלה.
אם האברך לומד אך במסגרת אחרת, והכולל לא מקפיד, אין בזה איסור גזל. אבל אם האברך אינו לומד כלל יש בזה גזל מצד הראש כולל.
יש להסתפק כאשר נרשמים לקורס באונברסיטה רק כדי לקבל כרטיס סטודנט, ואין כל כוונה להשתלב בלימודים כלל, האם נחשב לניצול פירצה בחוק, שמותר לעשות כן ואין זה גזל [למרות שאינו דרך ישרה]. או שהנפקת כרטיס אינו נחשב לסטודנט, ונחשב שגוזל ממון מהמדינה – ואסור. יש צדדים לכאן ולכאן. למעשה מצד הדין יש להקל אך ראוי שלא לנהוג כך.
בהצלחה.
מקורות:
ניצול פירצה בחוק – ראה בפתחי חושן חלק גניבה פ”ה ס”ב בהערות, שהביא מהראשונים שמותר. אך לגזול מהמדינה אוסר שם הפת”ח.
לגבי הכרטיס סטודנט, האם מה שכתבתם רלוונטי גם מול גופים פרטיים כמו בנקים, חברות אשראי וכד' או רק בגופים של המדינה?
אין הבדל, אם לפי חוק אתה מוגדר כסטודנט, אתה זכאי להנחה בכל מקום. ואם אינך סטודנט אינך זכאי כלל.
השאר תגובה