לתרומות לחץ כאן

תוכחה שאינה מתקבלת על לב השומע

שאלה:

שלום כבוד הרב יש לי שאלה
יש הרבה מקורות בחז"ל ובתורה שאומרים שיש צורך למחות ולהחזיר בתשובה או להוכיח
כמו שכתוב הוכח תוכיח וכו
וגם בגמרא כתוב משהוא כזה שבאה צרה על עם ישראל פעם בגלל שמנהיגי הדור היו מזיזים את פניהם כלומר מעלימים עין כשהיו רואים עבירות ולא מחו [או משהוא כזה]
ושבעיקרון שמעתי בשיעור של הרב יוסף מזרחי שלפי אחד הפירושים אומרים שבמעמד הר סיני עם ישראל רובו לא השתתף במעמד העגל שהרוב היו ערב רב שיצרו את העגל אבל בגלל שחלק מהיהודים השתתפו במעמד או שלא מחו גם הם נפגעו
השאלה היא היום במצב שאדם רואה אנשים עושים דברים שאסור כלומר לדוגמא אדם שרואה משהוא מעשן בשבת או רואים טלויזיה או שיש לו קרובי משפחה כאלה שכשמבקרם כבר רגיל לזה כיצד צריך להתנהג כי מצד אחד שמעתי בשיעור של הרב אמנון יצחק שאומרים שבעבירות שבתורה חייב למחות מצד שני גם זה די מובן שלעיתים ניתן לראות מראש שאם יוכיחו לאדם שלא יעשה דבר או משהוא כזה או שינסו להוכיחו הוא יגיב בהתנגדות או לעיתים בלצון על המוכיח
וגם שמעתי בשיעור בבית כנסת שאומר שהיום אם רואים אדם עדיף בכלל לא להוכיח כי היום וגם בתקופה של חז"ל אומרים שהיה ספק אם אז היו אנשים שיודעים להוכיח
אז איך יש לנהוג במצבים כאלו כי מצד אחד אדם שלא מוכיח נתפס על העוון של החוטא מצד שני להוכיח ומראש לדעת שהתגובה תהיה שלילית נראה גם בעייתי

תשובה:

בענין זה חז"ל אמרו דבר מאוד פשוט: "כשם שמצוה לומר דבר הנשמע [כלומר תוכחה שמתקבלת על לב השומע] כך מצוה שלא לומר דבר שאינו נשמע"! כלומר, לבוא סתם ולמחות באדם שאינו שומר מצוות ששבת היום, זה לא מועיל וממילא זה חסר טעם ורק מרגיז ומרחיק. לכן, מה שיש אפשרות שיועיל, מצוה לומר, ומה שאין אפשרות כזו, מצוה שלא לומר. התוכחה הכי טובה לפעמים, זה כאשר רואים אותך בהנהגתך במעשיך בדיבורך בעדינותך, ורוצים להיות כמוך.

שמעתי פעם הגדרה חריפה מהרב משה גרילק, אחד מגדולי המרצים המחזירים בתשובה בעשרות שנים האחרונות, היום הוא כבר קצת פחות פעיל, אבל היה מהחלוצים בתחום, והוא אמר: מעולם לא היה אדם ש"החזיר מישהו בתשובה", זה בלתי אפשרי! אדם שיש לו התעוררות מסויימת לחזור, גם אם הוא לא תמיד מבחין בה, ניתן להיות האיש הנכון במקום הנכון ולסייע לו לעשות את התהליך.

המשך לנהוג בצורה כזו, ויהיה שם שמים מתאהב על ידך!

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. אנשים מחפשים חיים קלים כי זה הכי נח.ולכן נהיית תרבות הפך התורה לא להוכיח ומי שמוכיח אפילו כראוי יכול להראות אחד לא תרבותי שמתערב לאלו שבאותה סירה בחייהם הפרטיים. זה לא השקפת התורה (לא להוכיח)שאיש את א ח י ו יעזורו באותה משימה ולאחיו יאמר חזק.מדינה ותרבות דמוחארטית כזאת זה הפך תורה. כמו מצות תפילין יש מצות תוכחה. על זה אמר הרב חיים מואזין ככה מספרים שכמו שאתה לא מתעצבן מהנחת תפילין ככה אל תתעצבן מתוכחה {ואם כן אתה פטור…ככה אמרו לא ראיתיאת זה כתוב שפטור} וכיון שמחפשים להיות בשקט תעשייתי הפך מה שאמרו חזל להוכיח עד שברור לך שיכה אותך אז ממילא ישתמשו במה שכבודו הביא כשם שמצווה לומר כך מצוה כו, כדי להצדיק עצמם. יש כמה הסברים בלא תשא עליו חטא איד שבהתחלה לא תלבין פניו ברוב הפעמים אם אפשר אחרת ופירוש נוסף שאם לא מוכיח לוקח גם הוא תעברה שלו. וזה גם קשור למצות ואהבת לרעך כמוך. כי מציל אותו בעולם הזה ובעולם הבא עולם הנצח (!!!)ואת כל האומה!!!
    כשזה המשקל לפחות אז אנשים יחשבו אלף פעמים לא להמנע ממצות ה ב ו ר א שהוא המצוה וגם יחשבו טכניקות וכו איך כן להוכיח ואיך להוכיח. נכון יש מרום גם לדוגמא במקום ש ב ר ו ר לך שיפעל הפוך השאלה אם אפשר לשער. אנשים מעריכים אמת גם אם נראה חיצונית אחרת לפעמים.
    ומה שאמרו בשם רבי עקיבא זה היה בדרך שאלה האם בדורו יש מי שיודע איך להוכיח [כראוי] (שיגרום לאנשים להזזה) אבל זה לא אומר שבדור אחר אין כי רואים שיש.
    ומה עשו כל הנביאים אם לא הוכיחו.
    ומה שאמרו כשם שמצווה לומר דבר הנשמע כך כו זה לאו דוקא לגבי תוכחה כי תוכחה אפילו אלף פעמים עד שברור לך שיכה אותך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל