לתרומות לחץ כאן

נתינת היכר בסעודה בימי נידה

שאלה:

שאלה האם כשיש ילדים בבית סביב השולחן בסעודה והאשה אסורה יש חיוב לעשות סימון היכר בינו לבינה או היות והילדים סביב השולחן זה פוטר מסימן ? שאלה שניה האם כשאוכלים אצל ההורים וכדו גם צריך סימן כשיש עוד אנשים? שאלה כשאוכלים לבד בשולחן האם מספיק סימן כמו מפתח או עט או שצריך משהו גבוה יותר ככוס?

תשובה:

שלום וברכה

למעשה בראשונים נחלקו כאשר אינם יושבים לבד בשלחן האם צריך היכר: הרשב"א סובר שאפילו יש אדם ביניהם צריך היכר. הרא"ה סובר שאם אדם אחר יושב ביניהם לא צריך היכר, אבל אם יושבים אחד ליד השני צריך היכר אפילו יש עוד סועדים סביב השולחן וזו הדעה המקובלת בפוסקים וכך יש לנהוג. ויש שהקלו שאם יש עוד סועדים אין צורך בהיכר , ראה ברכי יוסף קצה ג. בשיעורי שבט הלוי כתב, שיש לסמוך על דעה זו השלישית אם יש להם בושה גדולה לעשות היכר וכגון שמתארחים באיזה מקום ואין להם שום דבר לשים באופן שלא יבלוט.

ההיכר לא חייב להיות גבוה, מועילה גם טבעת, אבל צריך לכתחילה שלא יהיה דבר שקשור לסעודה זו, ראה שיעורי שבט הלוי שם.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. אני חייב רעיונות כבוד הרב אני מסתבך עם זה כל פעם שאני מתארח לא יודע כ"כ מה הגדר ואיפה זה צריך להיות מונח וכמה זה צריך להיות ניכר…..

  2. כשיושבים עם עוד אנשים יש להקל שגם אם אינו ניכר זה בסדר העיקר שהם יודעים, למשל סכין שמחליטים יחד שלא ישתמשו בו אלא הוא יהיה הסימן. אף אחד לא ישים לב.

  3. במסעדה בדרך כלל לא יושבים עם עוד אנשים סביב השולחן.
    ההיתר הזה הוא בשעת הדחק גדול שיש להם בושה, ואין לה מה להניח.
    ההוראה המקובלת היא אחרת, שבאופן זה יסמכו על היכר אף שהוא רגיל להיות בשולחן, נניח ייחדו איזה סכין או כוס שבה הם לא ישתמשו והיא תהיה ביניהם להיכר, ואף אחד לא ישים לב לכך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל