לתרומות לחץ כאן

טומאה אחרי בדיקה גניקולוגית

שאלה:

שלום רב!
אשתי על כדורי מניעה. מחר יש לה תור אצל רופאת הנשים, שיכלול בדיקה פנימית כנראה. השאלה; אם אשתי תראה דם על יד הכפפה או נייר וכו´ האם היא נאסרת? אם כן, האם מותר לה לכתחילה לא להביט? (הרופאה לא יהודיה)
בתודה רבה מראש!

תשובה:

שלום וברכה

אם יהיה דם צריך לדעת בבירור שאכן יש פצע, לא ניתן לתלות בפצע בלי לדעת שאכן הוא קיים. על נייר שלא תסתכל. היא לא צריכה אגב לשאול את הרופאה עם היה דם על הכפפה וגם לא להביט בכפפה וזה אולי יהיה הפתרון הנכון.

שבת שלום.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. שלום וברכה!
    באמת אחד ממורי ההוראה המובהקים הבירושלים, באמת כן הורה שלא להסתכל על הכפפה.
    אמנם שאלתי מורה הוראה מובהק אחר שאמר לי שיש הכרח לבדוק את הכפפה, ולא ניתן להעלים עין.
    אשמח שהרבנים היקרים ירחיבו במחלוקת זו לדעת איזה דרך ישכון אור הלכה למעשה

  2. אני לא מונח כלל בסוגיא, אבל רק מחיפוש קצר כן ראיתי בספר דבר משה עמוד 185 (הלברשטם), תורת אדם של הרב מתתייהו דויטש סימן נא. אשמח לבירור מקיף

  3. בס' נתיבות אדם מן הסתם כוונתך, עוסק בשאלה אחרת לגמרי, ואם בזה מדובר אצלך אז לא הבנתי אותך היטב: הוא מדבר על בדיקה תוך רחמית, ובזה יש סוגיא שלמה האם מה שאמרו אי אפשר לפתיחת הקבר בלא דם הוא גם בפתיחה מבחוץ או רק מבפנים ונחלקו בזה אחרונים, ולמעשה יש להחמיר בזה ככל שמדובר במכשיר שמעבר ל2 מ"מ רוחב, אבל זה לא הנושא, אתה דיברת על בדיקה שגרתית ביד עם כפפה זה בדיקה בנרתיק ולא בתוך הרחם וזה לא נוגע לענין.
    הספר דבר משה אינו מצוי לי.

  4. יישר כח גדול.
    אתמול ישבתי קצת על הנושא, ולעניין בדיקה שלא מגיעים לצוואר הרחם ראיתי בספר פתחי דעת של הרב מורגרנשטין (תלמיד מובהק לגריש"א) שכותב דברוב הבדיקות השגרתיות בין שהבדיקה נעשית ע"י אצבע, ובין שנעשית ע"י ספקולום אין כלל שאלה של פתיחת הקבר, לפי שלא פותחים את צואר הרחם או נכנסים לתוכו, ואין צריכה לחוש לטומאה כלל (בהערה כותב ששבט הלוי מצריך בדיקה, אך הרב אלישיב והגרנ"ק כתבו כיון שאין חשש לדימום אינה צריכה בדיקה), אך חשוב לשאול את הרופאה אם נכנסה לתוך צואר הרחם לוודא שלא נעשתה בדיקה חריגה.
    אני שאלתי על בדיקה שעושים לפני לידה לבדוק כמה הפתיחה, ושם הבדיקה בצוואר הרחם ושם סיכם הרב דבדיקה שנעשית לבדוק את גודל הפתיחה מכניסים אצבע לתוך הצואר ממש יש כמה חילוקים א. אם היה דימום ודאי טמאה ב. אם לא היה דימום אך הרחיבו את גודל הפתיחה מהפתיחה הטבעית , צריכה לחוש לפתיחת הקבר וטמאה (לעיתים בעצם הכנסת האצבע לתוך הצוואר, או ע"י דחיקת האצבע לצדדים) ג. אם לא היה דימום, ולא הרחיבו את הפתיחה הטבעית, טהורה שכאמור אין פתיחת הקבר.
    אם אני מבין נכון, בבדיקה כזאת אין אפשרות שלא להסתכל על הכפפה, אלא חייב בירור מעמיק מה הרופאה עשתה, לשאול אם ירד דם, ואם כן לברר האם זה מחמת פצע.

    אשמח אם הרב יכול להחכים אותי עוד בנושא של בדיקה זו של לפני ההריון (אם יש דעות שונות בזה)
    תודה רבה

  5. כיון שהבדיקה היתה בצואר, ולא בנרתיק, יש לחשוש שמא הרופאה אולי הרחיבה את המקום, הרי הרב ציין שמעל 2 מ"מ חוששים לפתיחת הקבר. כל האחרונים שראיתי, חילקו בין בדיקנ סטנדרתית של רופא לבדיקה בצואר, ששם כמו שציינתי יש אופנים שאוסרים גם ללא דם

  6. קשה לי להאמין שעשתה זאת, זה עושים בשעת לידה ממש, לא בסתם בדיקה, לכאורה. כמו כן, לענין זה לא רלוונטי הדימום, זה בעיה של פתיחת הקבר.

  7. יש לפעמים שאשה נמצאת בתחילת חודש תשיעי, והיה לה אפי' כעין צירים, והיא מגיעה לבית החולים, ומספרת, ואז מה שבד"כ קורא אחרי שעושים מוניטור וכו' עושה הרופא בדיקה פנימית לראות את המצב, האם באמת יש תהליך של תחילת לידה, אם יש מחיקה, אם יש פתיחה. והבדיקה הזאת היא בצוואר הרחם. וקורא הרבה פעמים, שהאשה אחרי בדיקה כזאת נטמאת, ויולדת רק לאחר שבועיים, כך שיוצא שנאסרת לתקופה ארוכה, די חינם. ונ"ל שצריך להבין ברור, כיצד נוהגים בבדיקה כזאת, האם יש להמליץ עד כמה שניתן להימנע מבדיקה כזאת, האם יש יחיוב לשאול את הרופא אם ירד דם, האם הרופא נאמן לזה. מה שהבאתי לעיל בשם הרב מוגנשטיין, אם הבנתי נכון מדבר על בדיקה הזאת.
    יחכימנו הרב

  8. כדאי לשאול את הרופאה האם הרחיבה את הפתיחה, אני מניח שזה לא נעשה באופן שגרתי, אלא בזמן שרוצים זירוז וכדומה. לגבי הכפפה עדיין לא הבנתי למה שתהיה חובה לבדוק עד כמה שהיא מוחזקת בטהרה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל