לתרומות לחץ כאן

שוכר שתיווך דירה לשוכר שני

שאלה:

בזמן האחרון אני מחפש דירה לשכירות כאן בשכונה, גיסי שגר ג"כ כאן ראה פירסום על דירה בבנין שלו ועידכן אותי, ביררתי ואמרו לי פרטים וקבעתי שעהלביקור בדירה, כשהייתי בדירה הסביר לי הדייר שזה לא דירה שלו אלא הוא רק שוכר אותה מ"…" [יש לו כמה דירות בשכונה שהוא אחראי עליהם] והסיבהשהוא מחפש שוכרים כיון שהוא רוצה לצאת כשבועיים לפני סוף החוזה שלו, תוכ"ד הביקור הוא הראה לי מכונת כביסה שלו ואמר לי שבעה"ב מביא את כלהריהוט חוץ ממכונ"כ והוא קנה אותה מהשוכר הקודם ב1400 ₪ ורוצה למכור אותה ב1200 ₪, אמרתי לו שאני עדיין לא יודע ובינתיים לא נראה לי,וכששאלתי אותו בסוף אם אני רוצה את הדירה מול מי אני חותם חוזה הוא אמר לי עם הכט והסביר לי שיש גם תיווך שלוקח 2000 ₪ למרות שהוא לא פירסם[כנראה שיש לו בלעדיות].

למחרת תיאמתי עם בעל הדירה וחתמתי איתו חוזה שכירות [3,500 ₪ לחודש], ואפילו לא חשבתי שצריך לתאם גם עם השוכר שהרי סוכם שצריך לפנותלבעה"ב, אחרי יום אשתי רצתה לראות שוב את הדירה [לבדוק אם יש עוד דברים שצריך וכדו'] והשוכר אמר לה שיש מישהו שעדיין לא החליט אם הוא רוצהלשכור או לא, היא הסבירה לו שכבר חתמנו חוזה וזה כבר לא קשור אליו והוא לא הבין, התקשרנו לבעל הדירה והוא הסביר לו שיש חוזה ולא צריך לחפש עודשוכרים.

ביום ב' האחרון מתקשר אלי השוכר ושואל אותי שוב אם אני רוצה את המכונת כביסה ב1200 ₪ ואמרתי לו שיש לי אפשרות להשיג מכונה יד שניה ב600 ₪ואין לי עניין לשלם יותר מזה כשהוא רוצה מחיר כפול על מכונה מיד שלישית או יותר [הוא לא יודע], הוא ניסה להסביר לי שאפשר למכור א"ז לשוכר הבאועניתי לו שזה סיכון, ואז הוא אמר לי לראשונה שכשהוא חיפש שוכרים זה על דעת שיקנו ממנו את המכונה [הוא לא אמר א"ז קודם], למרות שבהתחלה הואאמר שזה בגלל היציאה המוקדמת, והסביר שהוא לא אמר א"ז בגלל שהוא חשב שאני לא מכיר את הכט הנ"ל ולכן הוא תכנן לתת את המספר שלו רק למישירצה את המכונה, אבל אני התקשרתי ישירות להכט כיון שהיה לי את המס' ומבחינתו עקפתי אותו, אבל מבחינתי שאלתי אותו מפורש עם מי סוגרים חוזהוהוא אמר לי עם בעה"ב.

אח"כ הסברנו לו שאין לנו כסף מיותר וזה לא אמור לעלות כ"כ הרבה והוא הסכים לרדת ל1050 ₪ אבל לא פחות, אמרתי לו שאני יברר א"ז ויחזור אליו.

ביום ג' הוא מתקשר אלי ואומר שהוא רוצה דמי תיווך, אם אני לא קונה ממנו את המכונה, כיון שזו היתה הכוונה שלו.

תשובה:

שלום וברכה,

שוכר שרוצה לעזוב באמצע תקופת השכירות, והביא שוכר תחתיו, כתב הגאון רבי יוסף פליישמן שאם הביא שוכר רק לתקופת השכירות, אינו יכול לתבוע תשלום של שכירות. ואם מביא את השוכר השני גם לתקופה שאחר השכירות, יכול לדרוש דמי תיווך עבור התקופה שאחר זמן שכירותו. והטעם שתוך זמן השכירות נחשב כבעל דבר, ואדם שהוא צד בעיסקה לא זכאי לתיווך. [יש בזה עוד דעות של פוסקי זמנינו, אבל המסתבר בזה הוא כדברי הרב פליישמן].
עוד כתב הרב פליישמן שאם דעתו של השוכר כשחיפש שוכר אחר, כדי שיוכל למכור את הרהיטים, או כדי שאחר ימלא לו את הזמן שרוצה לצאת, הגם שהשכיר לתקופה ממושכת, אינו יכול לתבוע דמי תיוך, כיון שירד ע"ד דבר אחר ולא ע"ד דמי תיווך.
אם ירד גם על דמי תיווך וגם ע"ד למכור את הרהיטים או להציל עצמו מדמי שכירות, מחלוקת שבות יעקב ונתיבות, ולכן הממע"ה, כן דעת הגר"נ נוסבוים [קובץ הישר והטוב ד עמוד לד]. ואם אמר השוכר מתחילה שרוצה לתבוע דמי שכירות, חייב השוכר השני לשלם.
ולכן בנידון דידן שהשוכר הראשון פרסם את הדירה כדי להנצל מתשלום של שבועיים, או למכור את המכונת כביסה, אין ביכולתו לתבוע דמי תיווך, למרות שלא הצליח למכור את מכונת הכביסה, כיון שירד שלא ע"ד לגבות דמי תיווך.
ראה בהרחבה עלון המשפט גליון מספר 59 פסקי דין מספר 9-10.
בהצלחה, נפתלי בן חיים
נ.ב. אני לא מבין מדוע השוכר השני צריך לשלם תיווך לבלעדיות, הרי המשכיר מתחייב בשכירות של בלעדיות ולא השוכר. והשוכר לא הגיע דרך מתווך אחר?

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל