לתרומות לחץ כאן

שמירת אבידה שאין לה דורש

שאלה:

שלום וברכה!
מצאתי ארנק עם כסף. הכרזתי עליו פעמיים, ולא קיבלתי תשובה. האם אני יכול לקחת את הארנק והכסף לעצמי, ולכשיגיע מוצא להחזיר לו כסף אחר ושווי של ארנק? תודה!

תשובה:

שלום וברכה,

אם החפץ הנמצא הוא דבר שמצוי לקנותו בשוק, יכול למכור אותו לעצמו או לאחרים, וירשום את המחיר של הארנק בפנקס השמור לו.

אם החפץ הנמצא הינו דבר ייחודי שלא ניתן לקנותו בשוק, צריך לשמור עליו עד שיבוא אליהו.

ובמעות דינו כדבר המצוי בשוק, שאינו צריך לשמור את המעות עצמם, ודי אם רושם לעצמו את השווי של המעות, ומותר לו להשתמש במעות לעצמו.

אם אין בארנק סימן, הרי הארנק שלו ויכול ליטלו לעצמו בלי לשום את דמיו.

בהצלחה.

 

מקורות:

אם יש סימן על הארנק ואתה חייב בהשבה מעיקר הדין אתה שומר על הארנק, וכל עוד שלא נמצאו הבעלים דין האבדה שיהא מונח עד שיבוא אליהו. כמבואר בשו"ע חו"מ סימן רסז סעיף טו.

לרוב קשה לשמור את החפץ ונשאלת השאלה מה יעשה המוצא? אם המציאה הוא חפץ שניתן לקנותו בשוק, מותר למוצא למכור את המציאה לעצמו או לאחרים, ויכתוב בפנקס השמור את שווי המציאה ואת סימני החפץ, וכשיבוא המאבד יחזיר לו את דמי האבדה ע"פ סימנים. דין זה נלמד מדברי השו"ע שם סעיף כא "מצא תפילין, שם דמיהן ומניחן עליו מיד, אם ירצה, שדבר מצוי הוא לקנות בכל שעה". ונקטו הפוסקים שלאו דוקא תפילין אלא כל דבר שמצוי לקנותו בשוק יכול למוכרו ולרשום את דמיו.

נחלקו הראשונים האם צריך להניח את דמי האבדה במקום שמור, או מספיק שירשום את שווי החפץ. ונקטו האחרונים להלכה שמספיק שירשום את שווי החפץ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל