לתרומות לחץ כאן

זמן תיקון רחל / הרואה קרי ביום הכיפורים

שאלה:

בס"ד
שלום לכבוד הרב
יש לי מס שאלות בנושאים שונים:

רב פעלים ג,ב פסק לומר עד חצי שעה קודם עלות השחר תיקון רחל בילקו"י סימן א עולה שמותר עד עלו"ש לומר.רציתי לדעת מה דעת הרב עובדיה זצל בנידון?
האם כל בן אדם שראה קרי ביום כיפור צריך לדאוג וכדומ או אנשים מסויימים?
האם מותר לבן אדם לעשות לעצמו סימן כגון במידה וקרוה משהו כזה הוא יוצא לדרך אם לא הוא נמנע…
הרמבם פסק שיש בזה משום ניחוש אך השו"ע לא פסק בזה כלל…מה התשובה הסופית?

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

ראה שם בדבריו שהביא מכל גדולי המקובלים שהזמן הוא עד עלות השחר, אלא שבזמנם שלא היו שעונים נהגו להקדים חצי שעה כדי שלא לאחר את הזמן, אבל בזמנינו שאנשים רגילים לכוין את זמנם באופן מדויק על פי השעון, ניתן לומר עד עלות השחר, וציין לדבריו אביו הגאון זצ"ל בספרו הליכות עולם.

מה שאמרו חז"ל שהרואה קרי דואג כל השנה הוא רק כשרואה לאונסו, אבל אם זה מחמת רוב המאכלים שאכל או הרהור עבירה או חום – אין חשש, ולכן בדרך כלל אין מה לחשוש לכך. ראה ברכי יוסף תריז ד ומשנה ברורה שם.

בודאי שאסור לעשות סימן כזה משום האיסור של לא תנחשו. ראה כאן הרבה תשובות בענין.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בס"ד
    שלום לכבוד הרב
    הרב פעלים מביא 3 נימוקים.
    נימוקך הוא השני אך השאר לא קשורים כלל לזה אלא לעניינים עפ הקבלה.
    ולכן נראה שלפי דעתו יש להימנע עדיין חצי שעה לפני עלוש" לומר תיקון רחל בלי קשר לשעון או שלא יכירו בעלוש" וכו…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל