לתרומות לחץ כאן

מזוזה בחנויות ומחסנים

שלום.
א).נשאלתי מבעל קניון גדול,האם הוא חייב לשים מזוזות בכל פתח בקניון?כגון מעברים מחסנים משרדים כניסות וכו'?ואם לא חייב האם רצוי אעפ"כ?ואם שמים במקומות מסויימים האם מברכים?
נ.ב.אם תוכלו לתת לי מקורות לעיין בעניין אודה לכם מאוד.

תשובה:

שלום רב

ראשית צריך לדעת שהמזוזה היא חובת הדר, כלומר אם החנויות מושכרות לכל מיני בעלי עסקים, חובת המזוזה היא על בעלי העסק המחזיקים במקום, ולא על בעל הקניון. לגבי השאלה אלו מקומות חייבים במזוזה, הדין הוא שגם חנויות ומחסנים והמעברים אליהם חייבים במזוזה, אבל ללא ברכה.

מקורות:

מקורות:

בשו”ע סי’ רפו סעי’ יא כתב שחנויות פטורות ממזוזה כיון שאין נמצאים שם בלילה. אולם, בקובץ בית לוי ח”ב תשנ”ג הובא בשם הגר”ש וואזנר שביאר, שדין זה אינו אמור אלא באופן שלא נותרים חפצים בחנויות, אבל אם יש שם חפצים לא גרע דינם ממחסן – בית האוצר שחייב במזוזה.

בגמרא ביומא יא,א נחלקו אמוראים אם בית התבן חייב במזוזה אף אם אין בו שימוש מיוחד או לא. ולהלכה נחלקו הרמב”ם והרא”ש כיצד לפסוק בזה, הרמב”ם פסק שבית התבן פטור ממזוזה אם אין בו שימוש לקישוטי נשים, והרי”ף והרא”ש פסקו שחייב וכן פסק השולחן ערוך בסימן רפ”ו סעיף ב’. אך כתב בערוך השולחן סעיף ט’ שעל אף שמנהג העולם לברך, ראוי לא לברך ולחוש לדעת הרמב”ם. וכן פסק באבני נזר חיו”ד סימן שפ”ב ובשו”ת רע”א סימן ס”ו תמה על המחבר שלא חש לדברי הרמב”ם לענין ברכה ובפרט שכך משמע בגמרא.

ובמחסן שאין בו ד’ על ד’ בשולחן ערוך שם סי”ג פסק שפטור ממזוזה, אך בפתחי תשובה שם כתב שמקום שאינו עומד למגורים אף אם אין בו ד’ על ד’ חייב, אמנם רבים חולקים על זה יעוי’ בשו”ת יביע אומר (ח”ד יו”ד סי’ כג), אך ראוי לצאת ידי כולם ולקבוע מזוזה בלי ברכה.

כאשר אין משקוף לדלת מבואר בשו”ע (שם) שהמקום פטור מהמזוזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל